Liikennevirasto valmis parantamaan turmapaikkaa

Liikennevirasto selvittää, millä järjestelyillä Varkauden ratapihan yli kulkeminen voidaan estää kohdassa, jossa 12-vuotias tyttö kuoli veturin tönäisyyn keskiviikkoiltana.

Tapauksen tutkinnan mukaan Pieksämäelle matkalla olleen henkilöjunan vauhti oli noin 40 kilometriä tunnissa törmäyspaikalla.

Vaikka nopeus ei ollut suuri, massaltaan iso juna tönäisi radalta reppuaan kurottanutta tyttöä niin, että hän menehtyi ensihoitajien elvytysyrityksistä huolimatta vammoihinsa.

Turma sattui rinteessä, jonka vierestä monet yleisesti kulkevat rata-alueen yli Käsityökadun ja Lemmensillantien välistä polkua. Luvaton oikoreitti on niin aikuisten kuin lasten käytössä.

Paikalla on jyrkän kaarteen ja pimeyden vuoksi niin huono näkyvyys, ettei veturinkuljettajalla ole mitään tehtävissä, jos joku on radalla, vaikka junan vauhti on paikalla aina normaalia matkanopeutta huomattavasti alempi.

Lapinlahdella vaara

Liikennevirasto selvittää, rakennetaanko paikalle aidat vai löytyykö paikalle halua ja varoja jopa alikulkutunnelin tai ylikulkusillan rakentamiseksi.

Tällä hetkellä lähin ylikulkusilta kulkee noin sadan metrin päästä rinteestä, jossa noin kymmenkunta lasta oli keskiviikkoiltana leikkimässä.

Vaarallisia oikopolkuja on useissa taajamissa kuten myös muualla Varkaudessa sekä esimerkiksi Kuopiossa, jossa viimeksi on aidattu Päivärantaan muodostuneita oikopolun kohtia käytöstä. Liikennevirasto toivoo, että asukkaat ilmoittaisivat vaaranpaikoista sille jatkotoimia varten.

Myös kouluissa rataturvallisuus-valitukselle olisi tarvetta. Koulut voivat tilata materiaalia aiheesta Liikenteen turvallisuusvirastolta.

Viimeksi juna joutui jarruttamaan voimakkaasti torstaina Lapinlahdella, kun raiteilla oli lapsia. Veturinkuljettaja jarrutti ja lapset ehtivät väistää.