Linja-auton jarrujen pettäminen olisi hyvin harvinaista – teoriassa paineilmajarrujen pitäisi kytkeytyä päälle vian sattuessa

Kuopion linja-autoturmassa ratakiskoille pudonneen bussin kuljettaja on kertonut poliisille menettäneensä ajoneuvonsa hallinnan auton jarrujen pettämisen vuoksi.

Linja-auton jarrujen pettämisestä johtuvat onnettomuudet ovat kuitenkin harvinaisia, kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) johtava tutkija Kai Valonen. Hän kommentoi asiaa vain yleisellä tasolla, koska Kuopion onnettomuuden tutkinta on vielä kesken.

– On mahdoton sanoa, mikä aiheuttaisi jarrujen pettämisen, koska ei tuollaista tapahdu. Vuonna 1999 Heinolassa sattui hieman samankaltainen onnettomuus. Silloin asiaa tutkittiin, eikä löydetty miten jarrut voisivat pettää, mutta onhan se varmaan mahdollista. Jos niin on käynyt, meidän on tärkeää tutkia miten niin on voinut käydä, Valonen sanoo.

Henkilöautoissa on erilliset jarrupiirit, joten jos osa jarruista rikkoutuu, jää jäljelle vielä toiset jarrut. Linja-autoissa ja muussa raskaassa kalustossa taas on käytössä paineilmajarrut.

– Niissä asia menee niin päin, että jos paineilmajärjestelmästä katoaa paineet, jarrut menevät päälle, Valonen kertoo.

Teoriassa jarrujen siis pitäisi kytkeytyä päälle vian sattuessa.

– Olen ollut 20 vuotta onnettomuustutkintahommissa ja jarrunpettämisonnettomuutta ei ole vielä tullut, Valonen toteaa.

Yleisimmistä linja-autoturmien syistä kysyttäessä Valonen heittäytyy lähes filosofiseksi.

– Voidaanko liukkaus laskea syyksi? Talvella onnettomuudet ovat usein liukkauteen liittyviä suistumisia, yhdistettynä renkaiden ja tien kuntoon. On myös sellaisia tapauksia, joissa linja-auton kuljettaja on menettänyt toimintakykynsä. Siihen ei ole varajärjestelmää, kuten esimerkiksi lentokoneissa ja junissa.

Jutun kirjoittamisen aikaan perjantai-iltana Otkesin tutkijat eivät olleet päässeet puhumaan linja-auton kuljettajalle. Kun linja-auto saadaan nostettua pois junaradalta, se viedään Otkesin tutkittavaksi halliin.

– Sitten tutkitaan kaikki näkökohdat mitä tähän onnettomuuteen voi liittyä. Selvitetään onko teknistä vikaa ollut ohjauksessa, jarruissa tai missä tahansa mikä tähän voisi vaikuttaa, Valonen vakuuttaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kotimaa

Kuusi kuntaa ylitti kriisikuntarajat – arviointimenettely aloitetaan elokuussa yhdessä uudessa kunnassa

Saariselän hiihtokeskus avasi rinteitä laskettelijoille kevään koronatauon jälkeen – tunturin huipulla on yhä kesäkuussa metrin lumikerros

Marin: Hallitus odottaa Hetemäen työryhmältä juhannukseen mennessä esitystä jälleenrakentamisesta

Hallitus sopi kustannustuen ehdoista: saatavissa yrityksille, joiden liikevaihto laski vähintään 30 prosenttia

Varsinaissuomalaista miestä epäillään lapsiin kohdistuneista seksuaalirikoksista, uhreja ainakin 30

Venäjän tulli antoi Suomeen ruoalle person Jutan, joka alkaa nyt nuuskia lentoasemalla

Hetemäen ryhmä: Velkasuhteen vakauttaminen vaatii 7 miljardin kulukuurin, ja se on vähimmäistavoite

Tulvivan Kemijoen rannassa Rovaniemellä asuva Matti Keskipoikela sanoo tulvaveden lähteneen laskuun – "Ei se meillä ole isommasti vaivannut"

Korkeimpien kunniamerkkien sekä Savon Sanomien levikkialueen kunniamerkkien saajat lippujuhlan päivänä

Helleraja rikki ensi kertaa tänä vuonna: Kankaanpäässä 25,1 astetta

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.