Tässä Pappa-Tunturissa säkenöi Mediterranean blue - Kuvat!

Kiiltävän värin nimi on välimerellinen Mediterranean blue, mutta sininen väri sopii mainiosti suomalaiseen perinnekulkineeseen, vaikkei se alkuperäinen kuosi olekaan.

Alkujaan tämä 43 vuotta nuori kulkupeli oli punainen, mutta vuodet olivat haalistaneet sen hailakaksi.

Värin valitsi kaksi vuotta sitten mopon silloinen omistaja, kajaanilainen kuorma-autoliikkeen varaosavastaava Ville Tauriainen.

– Laitoin siihen vähän erikoisemman värin, vaikka toiset Pappa-Tunturi-harrastajat suosivat alkuperäistä. Päätin olla vähän erilainen nuori. Ajatuksena oli, että ei mitään kovin räikeää, mutta jokin tyylikäs, siisti väri, Tauriainen kertoo puhelimessa.

Mopon hankki Ville Tauriaisen isä Osmo Tauriainen, joka kuoli vuonna 2011.

– Se oli perheessämme ehkä kymmenisen vuotta. Vähän siihen jotain laitettiin, että sillä pystyi ajamaan, mutta se jäi syrjään. Isällä oli työhommia, ja hän harrasti jokamiesluokkaa, joten se jäi laittamatta, Ville Tauriainen muistaa.

Kun isä kuoli, pyörä jäi pojalle. Aluksi tämä sai kovan kipinän mopon kunnostamiseen, mutta yhden vauhdikkaan kesän jälkeen ajanpuute iski ja projektin eteneminen hiipui.

– Sain hiekkapuhallettua ja maalattua rungon sekä hankittua uusia osia, Ville Tauriainen summaa tekemisiään.

Uusi koti löytyi viime syksynä Kuopiosta, kun rekkaa työkseen ajava Matti Ylönen osti keskeneräisen projektin itselleen.

– Suomalaisuus on tärkein. Se on Turussa valmistettu suomalainen pyörä ja laatutavaraa, Ylönen kehaisee.

Hän on itse kotoisin maaseudulta Pieksämäeltä ja kertoo haluavansa vaalia suomalaista maaseutukulttuuria ja osaamista.

– Tykkään kovasti laittaa mopoa, mutta haluan kokea ajohurmaakin.

Tekniikka on Ylösen jäljiltä miltei kunnossa. Hän teki muun muassa kaksitahtisen Puchin moottorin koneistustyöt, sähkötyöt ja pinnaukset.

Kaasutin kaipaa vielä pientä säätöä, muuten mopo on ajokunnossa. Kilpien hankkiminen jäi sateisena kesänä elokuulle, mutta suljetulla alueella Ylönen on vehkeellä jo päästellyt menemään.

Mopo on Ylöselle selvästi tärkeä kapistus, vaikka se on ollut hänellä vasta vajaan vuoden. Onhan kyseessä vuoden 1972 juhlamalli. Tunturi vietti tuolloin 50-vuotisjuhlia.

Mopedi on jalkavaihteinen Start-malli, joka esiteltiin 1970. Ylösellä on myös vuosimallin 1978 Tunturi Break.

Moottori on alkuperäinen, mutta sen lisäksi vanhaa ovat oikeastaan vain tavarateline ja ohjaustanko. Perinnemopoihin on onneksi hyvin saatavilla varaosia. Pakoputki oli tosin kiven takana.

– Hankalin homma oli sähköpiuhan tekeminen. Piti kokeilla, mikä käy mihinkin, että sain valot ja äänimerkin toimimaan, Ylönen pohtii.

Elokuun lopussa kulkine matkaa Laukaan Tupaswillaan, jossa vietetään perinnepäiviä.

– Pussihousut, flanellipaita ja mopo lähtevät mukaan.

Ajokkini-palstalla esitellään omistajilleen tärkeitä autoja ja muita kulkuvälineitä. Lähetä juttuvinkki: teemat@savonsanomat.fi tai soita (017) 303 376.

Historia : Pyöräkellarista liikkeelle

Tunturi Oy sai alkunsa vuonna 1922, kun veljekset Aarne ja Eero Harkke perustivat Turkuun Pyöräkellari Oy:n. Polkupyörien ja mopojen lisäksi yritys valmisti kuntoilulaitteita. Nykyään Tunturi on osa hollantilaista Accell Groupia.

Mopoja Tunturi valmisti vuosina 1956–1996.

Mopomallit Start, Automat, Maxi ja Classic kuuluivat Pappa-Tunturiksi kutsuttuun tuotesarjaan. Pappamallien tuotanto päättyi 1987.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Matti Ylöselle mopon suomalaisuus on tärkeintä