Mediatalo Keskisuomalaiselle 300 000 euroa Googlen innovaatiotukea

Mediatalo Keskisuomalainen saa Googlen Digital News Initiative -rahastolta rahoitusta digitaalisen uutisliiketoiminnan kehittämiseen. Tuen saajat julkistettiin torstaina.

Googlen 300 000 euron tuki on kohdennettu hankkeeseen, jossa kehitetään ratkaisua digitaalisen median asiakaskadon minimointiin eli keinoja lisätä lukijoiden tyytyväisyyttä tuotteeseen.

– Maksavien asiakkaiden hankinta on haastavaa ja tilaajista kiinni pitäminen vielä vaikeampaa. Uskomme, että ratkaisun ytimessä on lukijoiden sitoutuminen, Mediatalo Keskisuomalaisen digitaalisen liiketoiminnan johtaja Kirsi Hakaniemi muistuttaa.

– Sitoutuminen ja kokemus tilauksen arvosta perustuvat sisällön herättämiin tunteisiin. Kun tieteelliseen tunnetutkimukseen perustuva teknologia mittaa ja tulkitsee median käyttäjien tunteita, voidaan vahvistaa sitoutuvaa, positiivista ja yhteisöllistä käyttäytymistä.

Mediatalo Keskisuomalaisen kumppanina projektissa on lahtelainen startup-yritys Naya Daya ja sen kehittämä tunnesovellus ja pilvipalvelu.

Tunnesovelluksen avulla lukijat voivat kertoa, mitä tunteita jutut herättävät. Valittavana on 20 vaihtoehtoa.

Konserni on testannut tunneteknologiaa lokakuusta 2017 Suomen suurimmassa kaupunkilehdessä Helsingin Uutisissa. Lehti tavoitti tammikuussa 1,1 miljoonaa suomalaista verkossa.

Pilottivaiheessa kokeiltiin, kiinnostaako tunteiden ilmaisu lukijoita ja millaiset jutut herättävät eniten reaktioita.

Jo puolen vuoden testijakso osoitti, että sovellusta käytettiin ennakoitua monipuolisemmin.

Työkalun tuottama data alkoi myös tuottaa journalistisia jatkokehitysideoita.

Osa lukijoiden valitsemista tunteista ennakoi korkeampaa sitoutumista palveluun, kuten pidempää lukuaikaa, alhaisempaa poistumisprosenttia ja halukkuutta jakaa juttuja edelleen.

Esimerkiksi paljon vihareaktioita keränneiden aiheiden lukijat vain lukivat jutun ja poistuivat sivulta. Sen sijaan surua, myötätuntoa tai ylpeyttä herättäneistä aiheista juttuja lukeneiden poistumisprosentti oli selkeästi alhaisempi.

Lukijoiden tyytyväisyyden arvioinnissa Naya Dayan kehittämä Emotional value index -tunnusluku (EVI) voi osoittautua ratkaisevaksi. Indeksi pyrkii ennustamaan reaktioiden pohjalta käyttäjän sitoutumista.

Jotta tunnereaktiodataa ja EVI-tunnuslukua pystytään hyödyntämään toimituksen arjessa, se yhdistetään seuraavaksi muuhun analytiikkatietoon. Lisäksi rinnalle tarvitaan koneoppimista, joka auttaa tuottamaan mittaustuloksista relevantteja viestejä tekijöille.

Naya Daya uskoo sovelluksen jatkokehitysmahdollisuuksiin.

– Googlen tuella ratkomme digitaalisen median ja viihteen keskeisimpiä haasteita, toimitusjohtaja Timo Järvinen sanoo.

Uusimmat

Kotimaa

Komission puheenjohtaja valitsee tiimiä – "Kaksi komissaariehdokasta on järkevää tässä vaiheessa"

Helsingissä ja Lapissa liki 20 prosenttiyksikön kuilu äänestysaktiivisuudessa – "Se on ihan todella valtava ero"

Metroliikenne Myllypurosta keskustaan toimii jälleen

Nuorta miestä ja tyttöä syytetään liikuntarajoitteisen naisen murhasta, tyttö oli epäillyn teon aikaan 15-vuotias

Katainen: Suomella mahdollisuudet EU-komission varapuheenjohtajuuteen

Upin Tiilikainen: EU-kriittisten edustajien pitää löytää yhteinen linja, jos ne haluavat vaikutusvaltaa Euroopan parlamentissa

Lapset kertovat alasti riisuttamisesta, eristämisestä ja työntekijöiden rasismista Loikalan kartanon lastensuojeluyksikössä – "Mä hakkaan sua niin kauan, että sulle tulee mustelmat näkyviin"

Rinne uskoo yhä hallitusohjelman valmistuvan tällä viikolla

Alkoholilaki uudistui, kulutus kääntyi kymmenen vuoden tauon jälkeen nousuun

Puolustusministeri Niinistölle moitteet oikeuskanslerilta: Valtiosääntöoikeuden asiantuntijoiden nimittely "perustuslakitalebaneiksi" epäasiallista ja henkilöön käyvää

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.