Melatoniini unettomuuden hoidossa unilääkkeitä parempi

Yönaikainen melatoniinin eritys vähenee selvästi iän myötä. Silloin myös unettomuus lisääntyy. Unettomuudesta kärsiikin lähes puolet 55 vuotta täyttäneistä.

Professori Sirkka-Liisa Kivelän mielestä iäkkäiden pitkäaikaisen unettomuuden hoitoon pitkävaikutteinen melatoniini on tavallisia unilääkkeitä huomattavasti turvallisempi vaihtoehto. Se ei heikennä muistia eikä lisää kaatumistapaturmia, kuten perinteiset unilääkkeet. Se ei aiheuta myöskään riippuvuutta.

Kivelä on ollut pitkään huolissaan siitä valtavasta unilääkkeiden määrästä, jota iäkkäät ihmiset syövät. Moni vanhus syö niitä vuosikausia, vaikka suosituksen mukaan niitä saisi käyttää vain korkeintaan kolme neljä viikkoa kerrallaan.

Perinteiset unilääkkeet eivät edes kovin paljon helpota unettoman elämää.

- Se lisää vain kevyttä unta, mutta vähentää syvää unta, sanoo dosentti Markku Partinen.

Hän muistuttaa myös univajeen haitoista; unettomuus heikentää muistia ja lisää mm. diabeteksen riskiä. Naisilla pitkäaikaisen yötyön on todettu lisäävän myös rintasyövän riskiä.