Mikään ei ole ikuista - dieselveturit alkavat kadota Suomen rautateiltä

Mikään ei ole ikuista. VR:n Dv12-dieselvetureiden pääteasema on alkanut häämöttää horisontissa.

– Tietyllä aikataululla on tarkoitus korvata vanhat dieselveturit, VR:n vetokalustoyksikön johtaja Mihail Lipiäinen toteaa.

Kevättalvella VR aloitti kilpailutuksen uuden dieselveturikaluston hankkimiseksi. Päätöksiä tehdään aikaisintaan ensi vuonna. Kun vetureiden toimittaja on tiedossa, laaditaan aikataulu niiden käyttöönotolle.

– Dv12-veturissa on erittäin vanhaa tekniikkaa. Esimerkiksi MGO-moottorin konstruktio on 1950-luvulta. Uudet moottorit kuluttavat vähemmän polttoainetta ja päästöt ovat pienemmät, VR:n johtava asiantuntija Juha Inkilä perustelee.

Dieselvetureiden tarve pienenee, kun rataverkon sähköistys etenee. Ratojen sähköistystä on tehty katkeamatta siitä asti kun se aloitettiin 1960-luvun puolivälissä.

Pitkään on totuttu hokemaan, että valtaosa radoistamme on sähköistämättömiä, mutta viime vuosina suhde on kääntynyt. Nyt hieman yli puolet vajaan 6 000 kilometrin rataverkosta on saanut ylleen ajolangat. Kuljetuksista jo 80 prosenttia tapahtuu sähköistetyillä radoilla.

Seuraavana sähköistys valmistuu Jyväskylän ja Äänekosken välillä, jossa sähkövetoinen tavarajunaliikenne on tarkoitus aloittaa elokuun puolivälissä. Vielä tänä vuonna ryhdytään valmistelemaan Turku–Uusikaupunki-radan sähköistämistä.

– Meidän tahtomme VR:llä on, että sähköistystä jatketaan. Sähköveturit ovat kustannustehokkaampia kuin dieselit, Lipiäinen linjaa.

Ensimmäiset Dv12-veturit valmistuivat jo vuonna 1963, ja myös kaikkein vanhimpia vetureita on yhä käytössä. Uusien vetureiden hankkiminen on prosessi, joka kestää vuosia. Nähtäväksi jää, ehtivätkö vanhimmat ”Deeverit” ennen sitä täyttää 60 vuotta.