Moni on matkalla tuskissaan ilman wifiä ja somea

Moni on niin riippuvainen kännykästään ja sosiaalisen median yhteyksistään, ettei malttaisi olla irti verkosta edes matkustaessaan. Tämän ovat huomanneet myös matkanjärjestäjät ja liikennöitsijät, jotka ovat tuoneet langattoman verkon (wifi tai wlan) myös kulkuneuvoihin.

Yhteydet eivät ole matkustaessa yhtä nopeat ja vakaat kuin kaupungin kotioloissa, mutta silti moni on valmis maksamaan pääsystä nettiin.

Matkailusivusto eDreams laski runsas vuosi sitten, että maailmassa oli jo ainakin 55 lentoyhtiötä, joilta sai wifiyhteyden joko maksua vastaan tai maksutta. Sen jälkeen mukaan on tullut vielä useita yhtiöitä. Vain harva tarjoaa palvelua ilmaiseksi.

Edelläkävijöihin lukeutuu islantilainen Icelandair, jonka koko 28 Boeing-koneen laivue on varustettu wifillä, mutta yhteyden saaminen maksaa noin 5–8 euroa lennolta, ellei kuulu korkeimpiin Saga Class- tai Saga Gold -asiakasluokkiin.

Icelandairin Suomen-maajohtaja Pekka Mäkinen uskoo, että yhteys toimii maksullisuuden ansiosta paremmin.

– Jos se on maksuton, kaikki matkustajat laittavat yleensä heti kaikki laitteensa käyntiin. Kun saa hyvän tuotteen, siitä ollaan valmiita maksamaan, Mäkinen perustelee.

Norjalainen Norwegian oli vuonna 2011 ensimmäinen Euroopan-lennoilla kaikille matkustajille ilmaista wifiä tarjonnut yhtiö. Sen jälkeen yli 20 miljoonaa norjalaisyhtiön matkustajaa on kirjautunut ilmaiseen verkkoon. Vasta kourallinen yhtiöitä tarjoaa wifiä maksutta.

– Nopeus vastaa 3G:tä tai 4G:tä. Sosiaalisen median käyttö on mahdollista lennolla, ja nopeus on yleensä hyvä, vaikka joskus voi ilmetä hitautta, Norwegianin Suomen ja Ruotsin viestintäpäällikkö Charlotte Holmbergh Jacobsson luonnehtii.

Moni Norwegianilla wifiä kokeillut on huomannut, ettei yhteys tosiaankaan ole aina paras mahdollinen, mutta Holmbergh Jacobssonin mukaan asiakkaat eivät valita hitaasta wifistä.

Holmberg Jacobsson kiistää, että wifin maksuttomuus vaikuttaisi käytössä olevan verkon nopeuteen.

Noin sadalla yhdysvaltalaisvalmisteisella Boeingin koneella lentävän Norwegianin laivastosta noin 80 prosentissa on nyt lennonaikainen wifi käytössä.

Myös suomalainen Finnair on saanut ensimmäiset langattoman verkon Airbus A350 -koneet liikenteeseen. Niitä on tällä hetkellä kuusi, mutta vielä vuoden loppuun mennessä A350-laivue kasvaa yhdellä.

Tällä yhtiön suurimmalla ja uusimmalla konetyypillä lennetään tällä hetkellä vain Kaakkois-Aasiaan: Shanghaihin, Pekingiin, Hongkongiin, Souliin ja Bangkokiin sekä 16. lokakuuta alkaen Singaporeen.

Finnairilla langaton nettiyhteys on maksuton bisnesluokan matkustajille, Finnair Plus Gold- ja Plus Platina -asiakkaille sekä Oneworldin Sapphire- ja Emerald-tasojen asiakkaille.

Muut voivat ostaa nettiyhteyden viidellä eurolla tunniksi tai 15 eurolla koko lennon ajaksi.

– Hinnoittelusta emme ole saaneet merkittävää palautetta kumpaankaan suuntaan, sosiaalisen median tuottaja Manti Väätäinen-Pereira Finnairilta kertoo.

Wifi on tulossa Finnairin muihinkin eurooppalaisvalmisteisiin Airbus-koneisiin.

– Asennukset A330-koneisiin valmistuvat toukokuussa 2017. Kapearunkolaivastomme osalta aikataulu on vielä auki, Väätäinen-Pereira kertoo.

Langaton verkkoyhteys on saatavilla lentojen lisäksi jo esimerkiksi monissa junissa, laivoissa ja linja-autoissa.

Tutuinta wifin käyttö lienee kiskoilla, sillä yhteys on käytössä kaikissa Intercity-, Pendolino- ja Allegro-junissa. VR sai asennettua viimeisiinkin niistä uudet 4G-modeemit helmikuussa, mikä on VR:n mukaan näkynyt myös aiempaa parempana palautteena matkustajilta.

Keväällä tehdyn kyselyn mukaan noin puolet vastaajista piti junaverkon toimintaa entistä parempana, ja lähes 70 prosenttia arvioi junaverkon toimivan heidän matkansa aikana hyvin tai erinomaisesti.

Maantieteellisiä katvealueita on silti vielä, sillä VR ja junatkin käyttävät teleoperaattoreiden dataverkkoa. VR:n viestintäasiantuntija Taina Kuitunen kertoo, että katvealueita pyritään vähentämään yhteistyössä operaattoreiden kanssa.

Bussiyhtiöistä ainakin Pohjolan Liikenne ja Onnibus antavat pikavuoroillaan wifin ilmaiseksi käyttöön Suomessa. Ikaalisten Matkatoimisto on ilmeisesti ensimmäinen suomalainen matkatoimisto, joka tarjoaa langattoman verkon ilman lisähintaa busseissa myös muissa Pohjoismaissa ja Baltian maissa.

– Teemme matkatuotantoa laajemminkin Eurooppaan, mutta wifin käyttö on rajattu nyt Baltiaan ja Pohjoismaihin. Meillä ei ole omia busseja, Ikaalisten Matkatoimiston toimitusjohtaja Esa Talonen huomauttaa.

Bussissa voi Talosen mukaan onnistua jopa liikkuvan kuvan katselu, joskin katvealueet voivat vielä himmentää elokuvanautintoa.

– Yhteydet paranevat koko ajan. En usko, että menee monta vuotta, kun se on ihan normaali toiminto meilläkin.

Itämerellä seilaavat laivat eivät yllä yhtä nopeaan ja varmaan yhteyteen kuin maissa, mutta 3G tai nopeampi 4G on saatavilla lähes kaikissa laivoissa ainakin jollakin kannella tai kokoustiloissa.

Viking Linen aluksista neljään luvataan wifi lähes koko laivaan. Tallink Silja, Finnlines ja Eckerö Line antavat varovaisempia lupauksia.

Kysyntä : Matkalle kaivataan viihdettä mukaan

Langattomalla verkolla on yhä suurempi kysyntä. Nettipohjaisen matkatoimiston Travellinkin yli 6 800 eurooppalaisen matkustajan kyselyssä ilmeni, että matkustajat kaikissa maissa kaipasivat lentokoneisiin tehokkaampaa wifiä, mahdollisuutta katsella elokuvia omalta päätelaitteelta tai tabletteja, joihin on ladattu elokuvia.

Ilmaista wifiä tarjoava lentoyhtiö Norwegian puolestaan sai omalla tuhannen matkustajan kyselytutkimuksellaan ja 550 000 lennon tietoja analysoimalla selville, että useampi kuin joka toinen sen matkustajista käyttää sosiaalista mediaa lennon aikana, suomalaisistakin 54 prosenttia.

Lähes joka kolmas Norwegianin matkustaja kirjautuu sosiaaliseen mediaan viiden minuutin sisällä nousun jälkeen. Joka viides kyselyyn vastannut kertoi, että heitä ärsyttäisi, mikäli he eivät pääsisi sosiaaliseen mediaan lennon aikana. Kolme prosenttia oli jopa sitä mieltä, että ilman sosiaalisen median käyttöä lento olisi pilalla.

Suomalaisista loma- tai kuvapäivityksen tekee 17 prosenttia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.