Moni yritys on asettanut työsuhdeautoille päästökaton

Yritykset ovat ottaneet käyttöön erilaisia menetelmiä työsuhdeautojen päästöjen alentamiseksi. Firmat houkuttelevat työntekijöitä saastuttamaan vähemmän esimerkiksi työsuhdeautojen päästökatolla ja pienipäästöisen auton leasingvuokran alennuksella.

Syytä työsuhdeautojen päästöjen pienentämiseen on, sillä työsuhdeautoilla ajetaan yli kolmanneksen enemmän kuin itse maksetuilla autoilla, kertoo valtakunnallinen henkilöliikennetutkimus.

Tampereen teknillisen yliopiston tutkija Hanna Kalenoja ehdottaa yritysten omien toimien lisäksi työsuhdeautojen verotuksen muuttamista auton päästömäärästä riippuvaksi. Nyt osa verotusmäärästä muodostuu hankintahinnasta.

Suomessa on vajaat 80 000 työsuhdeautoa, joista kolme neljästä on annettu vapaan autoedun nimissä. Tällöin työnantaja maksaa auton kaikki kustannukset, myös polttoaineen, mikä kannustaa ajamaan myös paljon yksityisajoja.