Moottoripyöräilyn ja mopoilun kolarit kääntyivät laskuun

Mopolla tai moottoripyörällä ajetut kuolonkolarit kääntyivät laskuun pari vuotta sitten, mutta nyt muutos näkyy myös pelkästään aineellisia vahinkoja aiheuttaneissakin liikennevahingoissa kuten kaatumis- ja suistumisturmissa.

Liikennevakuutuskeskuksen mukaan moottoripyörien ja mopojen liikennevahingot ovat viime vuosina kääntyneet laskuun noin 20 vuotta jatkuneen nousun jälkeen.

Vakuutuksista korvattavien vahinkojen määrä on laskenut esimerkiksi viiden vuoden takaiseen verrattuna jopa yli tuhannella tapauksella eli noin 7?300 liikennevahingosta noin 6?100:aan.

Tieto perustuu uuteen, vasta kerättyyn vakuutusyhtiöiden aineistoon. Vaikka aineistoa kertyy kolaritilastoihin nähden viiveellä, vakuutustilasto kertoo turmista tarkemmin kuin poliisin kolaritilastot ja Liikenneturvan kyselyt.

– Ajokorttiuudistus on yksi syy kolareiden vähenemiseen, ylikonstaapeli Martti Väänänen Itä-Suomen liikennepoliisista sanoo.

Väänänen on Liikennevakuutuskeskuksen organisoimien liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien Pohjois-Savon jäsen ja yksi Suomessa eniten moottoripyöräturmia tutkineista poliiseista.

Ajokorttiuudistus vähensi ylipäätään mopokortin suorittamista. Viiveellä se on alkanut vähentää myös moottoripyöräkorttien hankkimista.

– Lisäksi koulutuksessa korostetaan aiempaa enemmän turvallisuutta.

Mopokorttiakaan ei voi suorittaa enää pelkällä teoriakokeella, vaan kortti edellyttää myös käsittelykoetta. Mopolla ja moottoripyörällä ajettaessa ajoneuvon hallinta korostuu liikenteen ennakoinnin lisäksi.

– Mopo tai moottoripyörä ei anna anteeksi sellaisia tilanteita, joissa autolla vain sora lentäisi renkaiden alta. Samassa tilanteessa mopolla olet jo nurin.

Riskiryhmiä 15-16 sekä 55-65-vuotiaat

Uusien tilastojen mukaan edelleen mopoilla ja moottoripyörällä riskialtteinta aikaa on ensimmäinen vuosi, jolloin kuljettaja ajaa uuden kokoluokan ajoneuvolla eli esimerkiksi mopolla tai siirtyy esimerkiksi moottoripyörissä suurempaan teholuokkaan.

Kaikkiaan etenkin 25–35-vuotiaiden vakavat moottoripyöräonnettomuudet ovat vähentyneet.

Sen sijaan nyt kolareita ajavat eniten 15–16-vuotiaat kevytmoottoripyöräilijät tai toisena kasvavana riskiryhmänä 55–65-vuotiaat moottoripyöräilijät. Iäkkäämmän riskiryhmän vahinkojen osuus on jopa yli kaksinkertaistunut kymmenen vuodessa ja on nyt kahdeksan prosenttia turmista.

– Nuorempi kuski ottaa riskejä enemmän kuin kokeneemmat. Yli 55-vuotiaissa on puolestaan heitä, joilla moottoripyöräilyssä on ollut 30 vuotta taukoa. Pyörää ei osata enää hallita.

– Moottoripyörällä ajo vaatii opettelua. Jo yhden talven aikana ajotaito ruostuu niin, että keväällä kannattaa ensin kerrata taitoja esimerkiksi tyhjällä parkkipaikalla.

Mopo- ja moottoripyörävalvonta lähtee nyt täyteen vauhtiin. Mopoissa yleensä suurimpana ongelmana ovat puutteet kunnossa ja moottoripyörillä liian kovat nopeudet. Tavoite on estää vahinkoja edelleen.

 

 

 

Muutama pointti moottoripyöräpoliisilta:

Ostaja: Nykyinen omistaja vastaa aina, ettei ajoneuvo ole viritetty eikä liian kovaääninen. Ei ole mikään selitys, että edellinen omistaja oli vaihtanut laittomia osia.

Kaahari: Miltä tuntuisi aloittaa kesä muutaman kuukauden ajokiellolla? Jos ajat kovaa ylinopeutta, ajokortti on kohta poliisiasemalla laatikossa. Vähimmäiskesto ajokiellolle on kuukausi.

Vanhemmat: Katso, että nuoren mopossa on peilit, rekisterikilpi näkyy selvästi eikä renkaat ole sileät. Kuuntele miltä ajo kuulostaa. Äitikin osaa katsoa, jos kilpi on taitettu, renkaat sileät tai pyörä kuulostaa Hawkilta.

Temppuilija: Poliisi kerää havaintoja vaarallisista ajajista ja tulee kuvien ja havaintojen perusteella kotiin selvittämään asian vanhempien ja ajajan kanssa.

Poliisiautojen ja -pyörien värin vaihtaminen alkoi