Moottoritiellä kokeillaan pölyn sitomista suolaliuoksella

Pohjois-Savon ely-keskus aloittaa ensi keväänä kokeilun, missä viitostiellä Kuopiossa ja valtatie 23:lla Varkaudessa pölyä sidotaan laimealla suolaliuoksella.

Moottoritiellä Kuopiossa kokeilu toteutetaan kuuden kilometrin matkalla. Varkaudessa alueen pituus on noin 2,5 kilometriä.

Vastaavaa pölynsidontaa on tehty Etelä-Suomessa, mutta Pohjois-Savossa tekniikka on uusi.

– Varaudumme toimimaan jo helmi-maaliskuussa, ennen kuin voimme aloittaa hiekanpoiston, aluevastaava Matti Antikainen Pohjois-Savon ely-keskuksesta toteaa.

Syynä kokeiluun ovat Antikaisen mukaan ilmanlaadun parantaminen. Sidonta aloitetaan tapauskohtaisesti, esimerkiksi kun pienhiukkasten määrä ilmassa ylittää tietyt raja-arvot.

Kuopion puhkaisevan moottoritien pölynsidonta parantaa myös kaupunkialueen ilmanlaatua.

Antikainen arvioi, että sidontaa tehdään korkeintaan viisi kertaa vuodessa.

Suolan käyttö maanteiden talvikunnossapidossa on Savon Kuljetuksen työpäällikön Markku Mannisen mukaan "järkevöitynyt".

– 1990-luvun alussa oli suolaamattomuuskokeiluja, mutta ne aiheuttivat niin paljon polanteita muun muassa moottoritielle, että niistä luovuttiin. Mutta suolan määrissä on menty koko ajan alaspäin, Manninen sanoo.

Pohjavesialueilla käytetään nykyään tavallisen suolan asemasta kaliumformiaattia, joka on liukenevaa. Aineella torjutaan liukkautta Kärängänmäen, Pajujärven, Haminamäki-Humpin sekä Kasurilan ja Harjamäen pohjavesialueilla.