Mopoautoista viritelty autoja

Suomessa on jäänyt kiinni ensimmäisiä mopoautoja, jotka on viritetty kulkemaan kuin autot: 80–90 kilometrin tuntinopeutta.

Kaikkiaan Liikenteen turvallisuusvirasto verotti jo viime vuonna noin 20 mopoautoa, koska ne oli viritetty ja katsottiin siksi nelipyöriksi.

Poliisi pelkää virittelyjen lisääntyneen tänä vuonna sekä määrällisesti että juuri nopeuksien noston suhteen. Kovat nopeudet tekevät virittelystä hengenvaarallisen harrastuksen.

–·Jarruja ei ole mitoitettu tuollaisille nopeuksille. Myöskään korin rakenne ei vastaa autojen rakenteen turvallisuutta, ylikomisario Petri Pahkin Liikkuvan poliisin Kuopion ja Joensuun yksiköstä sanoo.

Viimeisimmän viritetyn mopoauton tavoitti Liikkuva poliisi viime viikonloppuna Kiteeltä.

16-vuotias poika ajoi keskustassa mopoautolla, joka poliisin koeajossa kulki 66 kilometriä tunnissa.

Poika määrättiin ajokieltoon, kun hän kuljetti auton ajokortin vaatinutta viriteltyä mopoautoa liikenteessä ainoastaan MT-kortilla.

–·Aiemmin nämä tapaukset ovat olleet hyvin harvinaisia, Pahkin sanoo.

Vero voi olla tuhansia euroja

Jos mopoauto kulkee kovempaa kuin sen suurimmaksi rakenteelliseksi nopeudeksi on sallittu, ajoneuvo luokitellaan kevyen nelipyörän sijasta nelipyöräksi.

Silloin ajo vaatii B-luokan ajokortin ja mopoauton verokohtelu muuttuu. Siitä on maksettava 2·000–4·000 euron vero riippuen ajoneuvon yleisestä verollisesta vähittäismyyntiarvosta.

Viritetyllä mopoautolla ajaminen on myös ylipäätään laitonta.

Lisäkuluja tulee myös katsastuksesta, jos mopoauton haluaa muuttaa takaisin liikennekelpoiseksi.

Aiheesta lisää torstain Savon Sanomissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.