Motoristien kolarit usein omaa syytä

Liikennevakuutuskeskuksen mukaan moottoripyörien viritysten vaikutukset näkyvät myös kuolonkolareissa.

Keskus on käynyt läpi nyt neljän viimeisimmän tutkitun vuoden kuolonkolarit, joissa oli mukana moottoripyöräilijä. Aineisto on kerätty onnettomuustutkintalautakuntien raporttien lisäksi liikennevakuutusten tiedoista.

Tutkituissa kuolonkolareissa osallisena oli kaikkiaan 116 moottoripyörää. Onnettomuuksissa menehtyi 107 kuljettajaa ja seitsemän matkustajaa. Kuolonkolareiden pyöristä jopa 73 oli katettuja sporttipyöriä. Niistä merkittävä osa oli viritettyjä.

Liikennevakuutuskeskuksen mukaan motoristien kolareiden suurin syy oli ylinopeus. Pyörät ovat luonnostaan tai virittelyn vuoksi niin tehokkaita, että niillä on voitu ajaa kovempaa kuin tilanteeseen ja kuljettajan taitoihin nähden on ollut turvallista.

Suurin osa kuolemista oli suistumisia kaarteessa tilanteessa, jossa kova ylinopeus oli saanut kuljettajan menettämään pyörän hallinnan.

Myös yhteenajo-onnettomuksista lähes 60 prosentissa kolarin aiheuttaja oli moottoripyöräilijä, ei vastapuoli eli autoilija.

Osassa pyöristä kovat viritykset vaikuttavat tehojen lisäksi pyörän ääneen. Myös etenkin mopoissa kovat viritykset jopa usein havaitaan äänen perusteella.

Liikennevakuutuskeskus moittii virityksiä. Keskus suosittelee motoristeille ennakoivampaa ajotapaa ja värikkäitä ajovarusteita.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Poliisi aloitti melumittaukset