Näin ajokortit uudistuvat 2013

Ajokorttiuudistuksen keskeisin kansallinen tavoite on liikenneturvallisuuden parantaminen kuljettajakoulutusta kehittämällä. Tämä tarkoittaa lisää opetustunteja ja lyhyempiä kortin uusimisen välejä.

EU puolestaan ajoi Suomen yhtenäistämään korttien luokitukset ja voimassaoloajat. Laki muuttuu ensi vuoden alussa, jonka jälkeen henkilöautojen, moottoripyörien, mopojen ja traktorien ajokortit on uusittava 15 vuoden välein. Kun kortin haltija täyttää 70 vuotta, lyhenee voimassaoloaika viiteen vuoteen, ja uusiminen edellyttää lääkärin lausuntoa.

Kaikki ajokortit vaihdetaan uusiin EU-mallisiin vuoteen 2033 mennessä.

Muutokset ajokoulussa

Laki kasvattaa henkilöautokortin eli B-kortin ajo-opetustuntien minimimäärää neljällä ajotunnilla. Lisäksi mukaan tulee täysin uusia ryhmäopetustilanteita ja opetus jaksotetaan kolmeen osaan: perus-, harjoittelu- ja syventävään vaiheeseen.

Autokouluopetuksen hinnan arvioitiin nousevan noin 250 eurolla ajo-opetuksen lisääntymisen johdosta ja opetuslupaopetuksen 300–400 eurolla.

Opetuslupaopetuksessa kustannuksia aiheutuu oppilaan ja opettajan yhteisopetuksesta ja vaikeissa olosuhteissa ajamisen opetuksen antamisesta autokoulussa.

Mopoilijat unohtuivat

Suomen Autokoululiitto ry toivoi mopokoulutukseen lisää ajo-opetusta ja ajokoetta.

–Suurin osa nuorten mopo-onnettomuuksista tapahtuu risteysajossa. Liikenneopetuksen lisääminen olisi ollut tärkeää.

B-kortin osalta liitto toivoi, että ensimmäisen lyhytaikaisen ajokortin voimassaoloaika olisi lyhennetty vuoteen kahden sijasta. Näin ei käynyt, pahoittelee Suomen Autokoululiitto ry:n toimitusjohtaja Kaija Savolainen.

Lue uusista ajokorttiluokista ja ajokortin uudistuksista tiistain Savon Sanomista.