Näin remontoit elämäntapasi

Laihduttamisen luonne on fitnessvalmentaja Jutta Gustafsbergin mukaan selvästi muuttunut – pelkkä laihtuminen ei useille enää riitä. Nyt ihannevartalossa on myös muotoja. Pakaroiden tulee olla pyöreät ja käsivarsien kiinteät. Lihaksia ihannoivat sekä naiset että miehet.

Niin naiset kuin miehetkin janoavat ruokavalio-ohjeiden lisäksi tietoa siitä, miten vartaloa muokataan. Siksi esimerkiksi Jutta Gustafsbergin Fitfarmin nettidieetit ravinto- ja liikuntaohjeineen ovat saavuttaneet huikean suosion.

–Ensimmäiseen, ilmaiseen nettidieettiin osallistui 60000 henkeä. Vielä maksullisenakin jokaiseen dieettiimme on tuhansia osallistujia.

 

Läskin häätämisessä ruokavalio on sitä suuremmassa roolissa, mitä enemmän ihmisellä on ylipainoa.

–Pelkällä ravinnolla pystytään oikein hyvin pudottamaan painoa, Gustafsberg vakuuttaa.

Liikunnan merkitys korostuu, kun aletaan puhua vartalonmuokkauksesta ja kun pudotettavaa painoa on vähän. Mitä lähempänä ihannepainoa ja -vartaloa ollaan, sen suurempi merkitys on liikunnalla.

–Kun ikää tulee, maan vetovoima tekee vielä sen, että kaikki paikat tahtovat roikkua. Paras tapa taistella roikkumista vastaan on harrastaa liikuntaa.

 

Mentaalipuolelta elämänmuutoksen läpivieminen vaatii lujaa päättäväisyyttä.

–Lyhyelle ajanjaksolle motivoituminen onnistuu useimmilta, mutta sen jälkeen tapahtuu retkahduksia.

Jutta Gustafsberg rohkaisee, että tavoitteeseen pääsemisen jälkeen ylläpitäminen on loppujen lopuksi suhteellisen helppoa.

–Dieetillä ei voi koko elämää olla. Tavoite on, että elämäntapamuutoksesta tulee normaalikäytäntö.

 

Vinkkejä elämäntaparemonttiin

1. Aseta tarkka ja riittävän haastava tavoite.

2. Etene pienin askelin – et voi muuttaa koko elämääsi hetkessä.

3. Syö 5–6 ateriaa päivässä.

4. Treenaa edes kerran personal trainerin ohjauksessa. Sitten tiedät, ettei kuntosaliharjoittelu ole tylsää.

5. Jos haluat selluliitista eroon, juo kolme litraa vettä päivässä. Unohda keinotekoiset ja prosessoidut ruoat. Tee jalkatreeniä kuntosalilla.

6. Sillä, mistä kalorisi saat on valtava merkitys. On eri asia saada ne esimerkiksi suklaasta kuin kanasalaatista.

7. Syö iltapalaksi hiilihydraattien sijaan proteiinia – näin edistät rasvanpolttoa.

8. Syö hyviä hiilihydraatteja kuten puuroa ja täysjyväriisiä.

9. Liikunnan jälkeen käytä palautusjuomaa.

10. Pidä vähintään yksi päivä viikossa totaalilepoa liikunnasta.

11. Muista, rasva ei pala paikallisesti. Se palaa tasaisesti joka paikasta.

12. Vaa'an ei pidä olla pakkomielle. Peili ja mittanauha ovat vaakaa parempia mittareita.

Lähde: Jutta Gustafsberg