Näkökulma: Jos haluaa piristää arkeaan, on luotettava omaan ääneensä

Jokaisen arki on joskus harmaata ja arjen haasteet tuntuvat ylitsepääsemättömiltä. Monet kaipaavatkin piristystä stressaavaan tai tylsään arkeen.

Sosiaalipsykologi ja psykoterapeutti Krisse Lipponen kehottaa luottamaan omaan ääneen ja etsimään tekemistä, mikä sopii omiin mielihaluihin, kuntoon ja elämäntilanteeseen.

– Jos sinulla on jaksamisongelmia, silloin ei ole rankan liikunnan aika, Lipponen huomauttaa.

Joillekin arkea piristävät tekijät voivat olla vaikka ystävät, nukkuminen tai toisten ilahduttaminen.

Lipposen mielestä yleispätevien ohjeiden antaminen on vaarallista.

– Ei voi sanoa ”tee näin”, koska neuvo ei välttämättä toimi kuin joillekin.

Jokainen on erilainen, eivätkä samat ohjeet välttämättä toimi kahdesti, mutta esimerkiksi ihmissuhteet piristävät tutkitusti arkea.

– Ihmissuhteet ovat hyvän elämän yksi iso ydintekijä. Ihmiset ovat kuitenkin kovin erilaisia siinä, kuinka paljon kukakin tarvitsee sosiaalisia suhteita.

Toiset ovat ekstroverttejä, toiset ambi- tai introverttejä. Nämä termit kehitti psykiatri Carl Jung vuonna 1921 kuvaamaan sosiaalisuutta. Ekstrovertti saa energiaa, kun on vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa, introvertti taas kaipaa aikaa latautua sosiaalisen tilanteen jälkeen. Ambivertti on jotain tuolta väliltä. Ambivertti voi myös painottua joko enemmän ekstro- tai introverttiyteen.

Intro-, ekstro- ja ambivertti tarvitsevat siis eri määrän sosiaalisia suhteita. Ei kannata esimerkiksi hakea piristystä vuorovaikutuksesta, jos ihmissuhteet ja sosiaaliset tilanteet tuntuvat vievän energian.

Liikunta voi olla arjen piristävä tekijä. Liikunnan merkityksestä onkin paljon uusia tutkimustuloksia ja sitä tutkitaan jatkuvasti lisää.

– Liikunnan täytyy kuitenkin olla itselle sopivaa, ei suorittavaa tai pakonomaista. Jos liikunta tuntuu kovin kaukaiselta, silloin liikunnan tulisi olla vähäistä.

Vaikka liikuntaan kannustetaan, sitä ei kannata harrastaa liikaa. Ylisuorittaminen ja jatkuva hikoilu salilla voivat laittaa kehon käymään ylikierroksilla, mikä voi lopulta olla kuormittavaa.

– Silloin arkea piristävä tekijä voi olla liikunnan vähentäminen.

Joidenkin arkea piristävät harrastukset, toisille onnea tuovat ihmissuhteet, toisille hiljaisuus ja teekupponen. Joskus on hankala löytää tarpeeksi aikaa itselleen ja itsensä ilahduttamiseen. Tuolloin pienet teot voivat olla se pelastava tekijä. Usein parhaat piristyksen aiheet tulevatkin pienistä teoista, jotka saavat hymyilemään.

Halaus on pieni teko, joka varmasti ilahduttaa. Se myös laskee stressiä, verenpainetta ja voi jopa poistaa pelkotiloja. Kehut taas voivat parhaimmillaan nostaa kehuttavan itsetuntoa ja muistua mieleen vielä vuosienkin päästä. Eikä kehujakaan häviä mitään: jokaisen arkea piristää nähdä toisen hymy, varsinkin, kun sen saa itse aikaan.

Pienistä arkea ilahduttavista asioista voi myös tehdä itselleen viikkohaasteen. Maanantaiaamuna voi haastaa itsensä halaamaan viikon aikana mahdollisimman montaa eri ihmistä tai kehumaan ventovieraita. Haaste voi olla myös itsensä kehittämistä, vaikkapa negatiivisten asioiden tarkastelua positiivisista kulmista tai pukeutumista eri tavalla kuin normaalisti.

Eri tavalla pukeutuminen tai muiden kehuminen voi kumminkin olla joistakin pelottava ajatus. Lipponen muistuttaakin, että ohjeiden tulisi olla itselle sopivia.

– Kaikki riippuu tilanteesta ja ihmisestä. Piristävän tekijän täytyy sopia ihmisen omaan maailmaan ja tuntua mielekkäältä ja järkevältä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.