Niinistön vaalikamppanja vauhdissa somessa: "Siellä ei raha haise"

Presidentti Sauli Niinistön vaalikampanja on sosiaalisessa mediassa täydessä vauhdissa, arvioi somen käyttöä politiikassa tutkiva Mari Marttila. Näin siitä huolimatta, että Niinistö itse on ilmoittanut aloittavansa kampanjoinnin vasta itsenäisyyspäivän jälkeen.

– Kampanjointi on ollut hyvinkin aktiivista. Minusta se ei ole mitenkään yllättävää, Marttila arvioi.

Marttila tekee väitöskirjaansa Helsingin yliopiston tohtorikoulutettavana.

Niinistön erinomaisuutta toisellekin presidenttikaudelle hehkuttaa ennen kaikkea kampanjaväki, joka on kerännyt nimiä Niinistön valitsijayhdistykselle.

– Siellä ei raha haise, se ei ole ammattimaisesti tehtyä some-kampanjaa. Sellaisena se on helposti lähestyttävää – jos on kirjoitusvirheitä, sekään ei haittaa, Marttila luonnehtii.

Niinistön toimintaa istuvana presidenttinä on Marttilan mukaan hyödynnetty kampanjassa runsaasti. Samaan aikaan muut presidenttiehdokkaat ovat hänen mukaansa olleet somessa esillä varsin vähän, ehkä Pekka Haavistoa (vihr.) ja Laura Huhtasaarta (ps.) lukuun ottamatta.

– Kun vaaleihin on neljä kuukautta, siihen nähden somessa on yllättävän hiljaista. Odotan kovasti, että jotain tapahtuisi, Marttila sanoo.

 

"Veteen piirretty viiva"

 

Professori Ilkka Ruostetsaari Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulusta puolestaan toteaa, että Niinistön kampanja ei ole ollut kovinkaan paljon esillä perinteisessä mediassa.

– Ilmoittautumiskortteja on kerätty turuilla ja toreilla, kerääjät ovat olleet ilmeisesti asialla erilaisten tapahtumien yhteydessä, Ruostetsaari sanoo.

Ruostetsaaren mukaan on veteen piirretty viiva, mikä istuvan presidentin toiminnassa on viranhoitoa ja mikä kampanjointia. Hänen mukaansa Niinistö vaikuttaa pidättäytyvän sellaisesta, mitä voisi pitää selvänä vaalikampanjointina.

– Tänä vuonna hän ei ole pyrkinyt nostamaan keskusteluun sisäpoliittisia teemoja. Aiemminhan hän on puhunut esimerkiksi syrjäytymisestä.

Sekä Ruostetsaari että Marttila ovat kiinnittäneet huomiota yhteen erikoisuuteen: presidentti kirjakaupassa haastattelemassa Suomessa vieraillutta amerikkalaista kirjailijaa Paul Austeria.

– Se ei oikein kuulu presidentin perinteiseen rooliin, Ruostetsaari muotoilee.

 

"Ainoa mahdollinen tapa"

 

Sauli Niinistön kampanjapäällikkö Pete Pokkinen kommentoi asiaa niukkasanaisesti. Hän ei halua ottaa kantaa siihen, onko kannattajakorttien kerääminen yleisötapahtumineen ja Facebook-sivuineen jo käytännössä vaalikampanjointia.

– Kannattajakorttien kerääminen on ainoa mahdollinen tapa silloin, kun perustetaan valitsijayhdistystä, Pokkinen toteaa.

Valitsijayhdistyksellä tulee olla vähintään 20 000 äänioikeutettua kannattajaa.