Oikeuden puolustaja

(Juttu on julkaistu Savon Sanomissa 24.5.2009)

Kevät 2007. Siilinjärveläinen Kai Pekkanen perustaa atk-yritys Onetec Oy:n. Toukokuussa hän saa puhelun, jolla on kauaskantoisia seurauksia.

- Voin sanoa, että kun perustat yrityksen, niin soittoja alkaa tulla heti. Ota tätä ja ota tätä, Pekkanen huokaa nyt, kaksi vuotta myöhemmin.

Helsinkiläisen hakemistopalveluyrityksen Directa Oy:n tarjous kuulostaa hyvältä.

Directa lupaa välittää Onetecin yhteystietoja 29 sentillä per yhteydenotto. Pekkanen tulkitsee puhelimessa, että lasku tulee niistä kerroista, kun Directan puhelinpalvelusta 020300200 välitetään tiedot soittajalle.

- Ajattelin, että eihän siitä paljon voi tulla. Verkkopalvelusta ei ollut puhe ollenkaan.

Tuhansia hakuosumia

Toukokuussa 2008 Kai Pekkanen saa Directalta laskun, jonka suuruus on arvonlisäveroineen 444,64 euroa.

Sen mukaan Onetec Oy:n tietoja on haettu vuoden aikana 4 580 kertaa. Kuukausittaiset hakuosumamäärät vaihtelevat 130:sta yli tuhanteen.

Pekkasen mielestä tiedot eivät voi pitää paikkansa. Hän ei usko saaneensa vuoden aikana yhtään asiakasta Directan kautta.

Hän pyytää Directalta lisätietoja. Mitkä haut on tehty netissä ja mitkä puhelimella, mistä ip-osoitteista haut on tehty tai millä hakusanoilla. Tietoja ei anneta.

Pekkanen haluaa reklamoida laskun, mutta ei onnistu. Lasku on saapunut 26.5., mutta päivätty jo kaksi ja puoli viikkoa aiemmin. Directasta ilmoitetaan reklamaatioajan umpeutuneen.

- Soitin sinne, että lopetan palvelun. Kun päättymisvahvistus tuli, se oli merkitty päättymään seuraavana vuonna.

Tämä selittyy, kun Pekkanen tutkii tarkemmin laskun mukana tulleita sopimusehtoja. Niitä on muutettu muutamaa kuukautta aiemmin. Sopimukseen on lisätty kohta Sopimus ei voi päättyä kesken laskentakauden .

- Eli laskua ei voi reklamoida, ja olet väkisin kaksi vuotta mukana, Pekkanen tulkitsee.

Hän tekee rikosilmoituksen.

Kohtalotovereita

Digimedia-yrittäjä Harto Pönkä on kirjoittanut Lehmätkin lentäis -blogissaan Directasta jo elokuussa 2007. Pekkanen osallistuu keskusteluun, johon kertyy satoja viestejä. Keskustelijoiden kokemukset tuntuvat olevan hyvin samankaltaisia.

Blogi tukkeutuu, mutta esimerkiksi Helsingin Sanomien ja Suomi24:n sivuilta Directa-keskustelut poistetaan.

- Ei saatu mitenkään esille asiaa. Vaikka miten se olisi muotoiltu, aina keskustelu hävisi.

Verkkosivuja työkseen tekevä Pekkanen ehdottaa, että porukka voisi suunnitella yhdessä oman keskustelupaikan. Lopputulos, Huijaa.info -verkkosivu, avautuu heinäkuussa 2008.

Nyt, vuoden kuluttua, sivun suosituin sisältö koskee yhä Directaa. Mutta moni muukin epäselvä palvelu puhuttaa yrittäjiä.

Suojaa yrittäjille

Maaliskuussa 2009 sivun aktiivit luovuttivat eduskunnalle verkossa kerätyn adressin. Siinä vaadittiin pienyrittäjille kuluttajasuojan kaltaista turvaa.

Kai Pekkanen ei ollut mukana, sillä hän teki tuolloin töitä. Pekkanen avasi syksyllä Onetec Oy:lle toimitilat Nilsiään.

- On tullut niin paljon tietoa, että ei ole enää jaksanut keskittyä foorumin lukemiseen, Pekkanen tunnustaa ja vilkaisee ympärilleen yrityksessään.

- Se vie niin paljon aikaa.

Yli tuhat tutkintapyyntöä

Yrittäjät ovat jättäneet Directasta noin vuoden aikana yli tuhat tutkintapyyntöä poliisille.

Helsingin rikospoliisin talousrikosyksikkö on tutkinut niitä törkeinä petoksina ja markkinointirikoksina. Jutulle on jo määrätty kaksi syyttäjää.

- Tutkinta on loppusuoralla, kertoo tutkinnanjohtaja Urpo Mäkelä. Yrittäjäjärjestö Suomen Yrittäjät ry:n lakiosasto on saanut vielä enemmän yhteydenottoja.

Perjantaina se jätti markkinaoikeuteen kieltohakemuksen, jonka se toivoo johtavan Directan toiminnan rajoittamiseen.

Lainsäädäntöasioiden päällikön Janne Makkulan mukaan puhelut aiheesta alkoivat tammikuussa 2008, ja niitä tulee edelleen päivittäin.

- Neuvontapalvelumme tukkeutui tällä asialla jo ennen kuin se oli millään tavalla julkisuudessa, Makkula kertoo.

Järjestön verkkosivuilla on Directa-aiheiset erikoissivut, joille on koottu toimintaohjeita.

- Meille tulleet yhteydenotot ovat hyvin samansisältöisiä. Yhteneväinen piirre on, että yrittäjät ovat kokeneet tulleensa harhaanjohdetuiksi siinä, mistä palvelussa laskutetaan.

Kritiikiltä ei ole säästynyt myöskään itse palvelu. Esimerkiksi haulla ravintola Kuopio Directan 020300200-palvelun hakutuloslistaus sisältää kuopiolaisten ravintoloiden lisäksi muun muassa seinäjokelaisen konekaupan, espoolaisen kalustemyymälän ja Kuusankosken Golfkeskuksen.

Sopimusehtojen perusteella kaikkia näitä yrityksiä laskutetaan kuopiolaisen ravintolan hausta. Lisäksi yrityksiä laskutetaan, kun käyttäjä klikkaa listaukseen vievää linkkiä esimerkiksi Googlessa. Yrittäjäjärjestö katsoo, että hakuosumien määrä ei näin ole ennakoitavissa.

Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta on pitänyt Directan toimintaa hyvän liiketavan vastaisena jo kahdesti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Directan oikeudenkäynti alkoi