Ostaja pääsee tarkkailemaan kalaketjua älypuhelimella

Kuluttaja voi lähitulevaisuudessa lukea puhelimella kalatiskin älytarrasta koko kalan kulkureitin. Karttagraafi, kuljetuksen aikaiset lämpötilat, kalan alkuperä ja kalastuksen ajankohta löytyvät silmänräpäyksessä selkeästä taulukosta.

Mikkelin ammattikorkeakoulun (Mamk) ja Helsingin yliopiston Rualia-instituutin toteuttama Järvikala-hanke testaa parhaillaan kalan toimitusketjun seurantajärjestelmää käytännössä. Järjestelmän avulla kalan kulku ja kylmäketjun katkeamattomuus pyritään välittämään sähköisesti kuluttajalle.

 

Läpinäkyvyyttä kaivataan

Seurantajärjestelmälle on todellista kysyntää. Mamkin ammattikeittiöille teettämän kyselyn mukaan neljäsosa vastanneista kertoi, että kalan pyyntipäivä on saatavilla harvoin tai ei koskaan. Kuitenkin sataprosenttia ammattikeittiöistä piti kalan pyyntipäivää erittäin tärkeänä tai melko tärkeänä tietona.

Myös kuluttajat vaativat yhä enemmän läpinäkyvyyttä.

–Kalojen tuoreudesta on tullut negatiivista palautetta. Taustalla on myös hevosenlihakohu, joka on herättänyt epäluottamusta elintarvikkeiden tuotantoketjuun. Kuluttajat haluavat tietää ruokansa alkuperän, toteaa projektityöntekijä Nina Parkkinen.

 

Kuluttajille ehkä syksyllä

Käytännön testaus alkoi viikko sitten. Ensin tarkkaillaan ketjun alkupäätä eli kalan kulkua kalastajalta jalostajalle.

–Jos kaikki menee putkeen, kuluttajat pääsevät testaamaan uutta sovellusta pilottikaupoissa jo syksyllä, kertoo projektipäällikkö Teija Rautiainen.

Lue lauantain Savon Sanomista, mitä mieltä ensimmäiseksi testaajaksi päässyt kalastaja on järjestelmästä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.