Varo ovelta ovelle -myyntiä: "Asiakkaan on miltei mahdoton nopeasti arvioida"

Omakotiasukkaille kaupataan nykyisin ahkerasti erilaisia remontteja. Talon omistajia lähestytään puhelimitse ja ovelta ovelle -myynnillä.

Suomen Omakotiliitto muistuttaa, että tällainen kauppa on tarkasti säänneltyä kotimyyntiä:

– Jos kauppa tapahtuu kodissasi tai muualla kuin elinkeinoharjoittajan toimitiloissa sovelletaan kotimyynnin ehtoja. Alle 30 euron kauppa ei kuitenkaan ole kotimyyntiä. Kotimyynnissä myyjän on annettava ostajalle kuluttajasuojalain määräämät tiedot

Kotimyynnissä on aina annettava peruuttamislomake. Peruuttamislomakkeen sisällöstä on määrätty Oikeusministeriön asetuksessa. Kotimyynnissä kuluttajalla on oikeus peruuttaa sopimus ilmoittamalla siitä peruuttamislomakkeella tai muulla selkeällä tavalla myyjälle viimeistään 14 päivän kuluttua sopimuksen tai tilauksen teosta.

Jos myyjä ei ole kertonut ennen sopimuksen tekemistä kuluttajalle peruuttamisoikeuden käyttämistä mahdollisesti koskevista ehdoista, määräajoista ja menettelyistä, peruuttamisaika päättyy 12 kuukauden kuluttua normaalin peruuttamisajan päättymisestä. Jos myyjä korjaa asian tänä aikana, peruuttamisaika päättyy 14 päivän kuluttua päivästä, jolloin kuluttaja sai kyseiset tiedot.

– Asiakkaan on miltei mahdoton nopeasti arvioida, tarvitaanko tarjottua remonttia tai palvelua omassa talossa lainkaan tai ainakaan juuri sillä hetkellä. Hyvä yleispätevä sääntö on: älä osta heti, Omakotiliitto varoittaa.

Nyt on mahdollista tarkistaa remonttia tarjoavan yrityksen tiedot ennakkoon.

– Kätevä tapa tarkastella yrityksen tietoja, on käyttää 2016 keväällä laseerattua zeckit.com-palvelua. Palvelun taustalla on Tilaajavastuu Oy.

Lähde: Suomen Omakotiliitto

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.