Pätkiikö tv? – Lue DNA:n vinkit asian korjaamiseen

Savon Sanomien lukijoita on ottanut yhteyttä toimitukseen televisiolähetysten pätkimisen ja kanavien puuttumisen tiimoilta. Ongelmat ovat ilmaantuneet televisioihin DNA:n huhtikuun lopulla Kuopiossa tekemän kaapeliverkkopäivityksen jälkeen

Kaapeliverkkopäivityksen jälkeen uusimmat televisiot ja digiboksit hakivat uudet kanavat laitteeseen automaattisesti. Vanhempiin laitteisiin uudet kanavat täytyy hakea manuaalisesti tehdasasetukset palauttamalla.

Jos häiriöitä ilmenee vielä tehdasasetusten palauttamisen tai automaattisen päivityksen jälkeen, lähetysten pätkiminen ja kanavien puuttuminen johtuu DNA:n televisioliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentauksen mukaan luultavammin antennijohdon, oman asunnon antennipistorasian tai taloyhtiön signaalivastaanottimen häiriöstä.

– Viat saattavat korjaantua helposti antennijohtoa vaihtamalla.

Vaikka antennijohto olisi toiminut moitteettomasti ennen päivitystä, saattaa se silti olla viallinen eikä näin ollen tunnista uusilla taajuuksilla olevia kanavia.

Jos ongelmat eivät poistu antennijohdon uusimisen jälkeen, kehottaa Saarentaus kyselemään naapureilta, onko heillä ilmennyt samanlaisia ongelmia.

Jos häiriöitä on useammassa asunnossa samassa taloyhtiössä, johtuu ongelma todennäköisesti taloyhtiön vastaanottimen viasta. Jos pätkintää esiintyy taas vain muutamassa asunnossa, on vika luultavammin asunnon omassa antennipistorasiassa.

Näissä tapauksissa joko taloyhtiön tai yksittäisen asukkaan tulisi olla yhteydessä DNA:n vikapalveluun, joka lähettää paikalle asentajan mittaamaan taloyhtiöön ja yksittäisiin asuntoihin tulevat signaalit.