Palomiehet vaarassa jäädä auton alle - "Välillä pakko hypätä penkalle"

Autojen kuljettajat eivät varo tarpeeksi onnettomuuspaikalla töitään tekeviä viranomaisia kuten palomiehiä, ensihoitajia ja poliiseja.

Sekä Pohjois- että Etelä-Savon pelastuslaitokselta kerrotaan, että ongelma on jokaisella palomiehille tuttu.

- Jos pelastuslaitos ohjaa paikalla liikennettä eikä poliisi ole vielä tullut liikenteenohjaukseen, liikenteenohjaajan kanssa on sovittu, että hän varautuu aina tarvittaessa hyppäämään sivuun. Joku voi nimittäin ajaa päälle, palomestari Kalevi Bruun Pohjois-Savon pelastuslaitokselta sanoo.

- Jonkun kerran penkalle on pitänyt hypätäkin. Vaikka liikenteenohjaajalla on heijastinliivit ja paikalla hälytysajoneuvoja, autoilijat voivat tulla niin kovaa, etteivät pysty pysähtymään.

- Silloin on vain yritettävä ehtiä alta pois.

Bruunin mukaan pelastuslaitos pyrkii raivaamaan toisen kaistan onnettomuuspaikalla vapaaksi, jotta liikenne pääsisi sitä kautta turmapaikan ohi.

Joskus koko tie voidaan kuitenkin joutua pitämään suljettuna juuri siksi, että auttajat voivat tehdä työnsä ilman, että he ovat hengenvaarassa ohi kaahaavien autojen takia.

Yleisin syy koko tien sulkemiseen on kuitenkin tiellä vielä olla romu, kuten terävät kappaleet, jotka voivat rikkoa esimerkiksi autojen renkaita.

Kun ne saadaan edestä pois ja toinen kaista auki liikenteelle, alkaa viuhua.

- Osa ajaa etenkin moottoritiellä liian kovaa. Pitkäkestoisessa tilanteessa saamme alennettua aina nopeusrajoituksia, mutta nopeissa tilanteissa se ei heti onnistu.

- Autoilijoiden pitäisi itse hiljentää vauhtia ja varautua pysähtymään, kun näkevät, että edessä on onnettomuuspaikka.

- Osa jää katselemaan onnettomuutta ja meinaa ajaa sen takia edellisen perään tai palomiesten päälle.

- Onnettomuuspaikalla pitää noudattaa liikenteenohjausta eikä jäädä kuvaamaan tilannetta.

Vaaratilanteet ovat niin yleisiä, että Pirkanmaan pelastuslaitos aloitti tällä viikolla kampanjan "Älä aja meidänkään päälle".

Pirkanmaalla viranomaiset tiedottavat viikon ajan tehostetusti sitä, että liikenneonnettomuuspaikalla ohjataan liikennettä, hoidetaan potilasta, estetään syttymistä, ankkuroidaan ajoneuvo vakaaksi ja sitten päästään irrottamaan potilasta.

Vasta näiden toimien jälkeen onnettomuuspaikkaa päästään ajallaan raivaamaan.

Ruotsissa kuoli keväällä kolme palomiestä liikenneonnettomuuspaikalla pelastamistöissä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.