Paola Suhonen suunnitteli järkyttävän malliston Planin kampanjalle: äitiysvaatteita 12-vuotiaille

Vaatesuunnittelija Paola Suhosen uusin mallisto ei ole täysin tavallinen vaatemallisto. Toiveena on, että malliston vaatteita ei tulla koskaan käyttämään.

Lastenoikeusjärjestön Plan Internationalin mukaan joka vuosi yli seitsemän miljoonaa kehitysmaissa asuvaa tyttöä tulee äidiksi alle 18-vuotiaana, heistä kaksi miljoonaa alle 15-vuotiaana. Plan julkaisi tänään kampanjan, joka keskittyy tähän vakavaan ongelmaan.

Meeri Koutaniemi (vas.), Paola Suhonen ja Fridah. Kuva: Plan Suomi
 

Kampanjan tuotos on Suhosen suunnittelema äitiysvaatemallisto, joka on suunnattu 12-vuotiaille.

– Kampanjassa yhdistyvät kaksi minulle tärkeää asiaa, lasten ja naisten oikeudet. Halusin tuoda esiin vastakohtaisuutta suunnittelemalla malliston länsimaisista lastenvaatteista tuttuun designiin ja raikkaaseen värimaailmaan, jotka yhdistetään Afrikan maisemaan. Toivottavasti kampanja herättää keskustelua siitä, millaisissa oloissa miljoonat tytöt kehitysmaissa elävät, Paola Suhonen sanoo.

Malliston vaatteet on suunniteltu näyttämään länsimaisten muotitalojen lastenvaatteilta. Erona on, että jokaiseen vaatekappaleeseen on jätetty tila kasvavalle raskausvatsalle.

Vaatteet eivät tule koskaan tuotantoon eikä myyntiin, kyseessä on pelkästään markkinointikampanja. Kampanjan tavoite on kerätä varoja liian varhaisten raskauksien ja lapsiavioliittojen ehkäisyyn sekä tyttöjen koulunkäynnin tukemiseen.

 

Kampanjan kasvona nähtään 13-vuotias sambialainen Fridah, joka on seitsemännellä kuulla raskaana. Lapsen isä on 15-vuotias poika, joka oli Fridahin perheen apulaisena. Kuullessaan raskaudesta poika katosi, eikä kellään ole hänestä tietoa. Fridahin vanhemmat ovat yrittäneet tavoittaa poikaa ja tämän vanhempia, mutta tuloksetta. Fridah joutui lopettamaan koulunkäynnin keväällä raskauden takia.

Planin tavoitteena on tukea lapsiäitejä palaamaan koulunpenkille. Tarkoituksena on ehkäistä lapsiavioliittoja, sillä vanhemmat usein pakottavat osapuolet avioliittoon. Myös Fridahin vanhempien kanssa neuvotellaan kouluun palaamisesta parhaillaan.

 

Kampanjassa on Suhosen lisäksi mukana valokuvaaja Meeri Koutaniemi.

– Toivon, että kampanja saa ihmiset havahtumaan, kuinka haavoittuva tyttöjen asema on etenkin kehittyvissä maissa. Meidän kaikkien tulisi miettiä, kuinka tyttöjen asemaa voi parantaa, kampanjan valokuvannut Koutaniemi sanoo.

Vaatemallisto on esillä Helsingissä Galleria Esplanadin näyteikkunassa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.