Paras opettaja ei olekaan aikuinen

Kyläkoulut ovat siilinjärveläisen kasvatustieteiden tohtorin Risto Kilpeläisen mielestä erinomaisia oppimis- ja kasvuympäristöjä.

Heikompi oppilas ei syrjäydy niin herkästi kuin isossa yksikössä, vaan lapsi huomioidaan koko persoonana ja itsetuntoa tuetaan tanakasti koko henkilökunnan voimalla.

- Kiusaamistakin on huomattavasti vähemmän.

Toivalan koulun opettaja väitteli äskettäin Oulun yliopistossa aiheesta ja kulkee nyt valistamassa kyläkoulujen vahvuuksista.

Ihmisläheisillä kyläkouluilla voisikin Kilpeläisestä olla annettavaa tulevaisuuden koulusuunnittelussa. Niiden lopettamisen tutkija pelkää vaikuttavan haitallisesti koko yhteiskuntaan.

- Jo nyt joka kymmenes peruskoulun päättävä nuori jättää koulunkäyntinsä siihen. Koulutusputkea pitäisikin suunnitella oppilaslähtöisemmin, jotta motivaatio koulunkäyntiin nousisi. Kyläkoulussa se sujuu paremmin.

Kyläkoulujen yhdysluokkaopetusta jotkut pitävät hankalana. Tämän Kilpeläinen kumoaa: lapsi oppii kaikkein herkimmin itseään vähän vanhemmalta kaverilta, ei opettajalta.

Kilpeläinen pistäisi jarruja lakkauttamiselle. Yhä Suomessa lopetetaan jopa noin sata kyläkoulua vuosittain. Itä- ja Pohjois-Suomessa lakkauttaminen on päättäväisintä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.