Peltipoliiseilta pian puoli miljoonaa huomautusta ja sakkoa

Peltipoliisien todentama ylinopeus voi jatkossa tuoda huomautukset tai sakot 450 000–600 000 kuljettajalle vuodessa. Se tarkoittaisi jopa 40–90 prosentin nousua viime vuosiin verrattuna.

Automaattinen liikennevalvonta eli peltipoliisit johtivat marraskuussa 40 267 huomautuksen, rikesakon tai rangaistusvaatimuksen lähettämiseen.

– 40 000 tapauksen raja kuukaudessa ylittyi ensimmäistä kertaa tänä vuonna, komisario Dennis Pasterstein kertoo.

Pasterstein on uuden Liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja. Keskus toimii osana Helsingin poliisilaitosta Helsingin Malmilla, mutta huolehtii nykyään automaattisen liikennevalvonnan kuvien käsittelystä koko maassa.

Toiminta notkahti, nyt taas nousuun

Alkuvuonna poliisin automaattisen liikennevalvonnan määrä notkahti huomattavasti, kun henkilöstö vaihtui ja toimintoja siirrettiin alueellisista, nyt lakkautetuista liikenneturvallisuuskeskuksista Helsinkiin.

Nyt tilanne on toinen: Henkilökuntaa on saatu palkattua ja tekniikka paikoilleen. Pastersteinin mukaan poliisi pääsee nyt nostamaan automaattisen liikennevalvonnan puuttumiskynnyksen samaksi koko Suomessa.

– Meillä on valmius käsitellä 50 000–55 000 tapausta kuukaudessa.

– Toimintamme on kustannustehokasta, mutta tärkeää on myös kuljettajien tasapuolinen ja oikeudenmukainen kohtelu. Samalla tarkoitus on ennen kaikkea parantaa liikenneturvallisuutta.

Puuttumiskynnys nousee samaksi

Tasapuolisuus tarkoittaa sitä, että puuttumiskynnys nousee koko Suomessa samaksi. Poliisi julkisti puuttumisrajan jo vuonna 2009, mutta käytännössä sitä ei ole pystytty noudattamaan samalla tavoin ympäri maan.

Peltipoliisien kameroita on voitu käyttää vain sen verran kuin aiemmissa keskuksissa on ollut henkilöstöä käsittelemään kuvia. Työtahti on siis vaihdellut lomien, sairauslomapoistumien ja esimerkiksi siviilipalvelusmiesten saatavuuden mukaan.

Pastersteinin mukaan kuvien käsittelyn keskittäminen yhteen paikkaan tuo yhdenmukaisuutta.

Puuttumisraja tarkoittaa mitattua nopeuslukemaa, josta on jo vähennetty poliisin kolmen kilometrin tarkkuusvähennys.

– Huomautuksen raja on kolme kilometriä tunnissa ylinopeutta ajavat. Heille lähtee kirjallinen huomautus.

Huomautuksia ei lähetetä yritysten autojen ajoneuvovastaaville eikä esimerkiksi ulkomaalaisten autojen perään.

– Rikesakon rajana on kahdeksan kilometriä tunnissa.

Lisäksi suurimmissa nopeusylityksissä kuljettaja kutsutaan poliisiasemalle ottamaan vastaan rangaistusvaatimus eli ylinopeudesta seuraa tulojen mukaan määräytyvät päiväsakot.

Pasterstein toivoo, että puuttumiskynnystä alennettaisiin vielä lähitulevaisuudessa.

– Olisi hyvä, jos rikesakon raja laskettaisiin kuuteen kilometriin tunnissa. Huomautuksella ei ole merkitystä kaikille kuljettajille, mutta kun mennään lompakolle, käytös muuttuu.

– Mitä vähemmän ajetaan ylinopeutta ja mitä enemmän keskinopeudet laskevat, sitä enemmän vähenevät kuolemaan ja loukkaantumisiin johtavat kolarit.

Näyttöä hyödyistä

Automaattisella nopeusvalvonnalla on arvioitu estettävän noin 40 liikennekuolemaa vuodessa. Peltipoliisien valvonta estää arviolta myös noin sata loukkaantumiseen johtavaa kolaria sekä kaikkiaan satoja onnettomuuksia vuosittain.

Arviot perustuvat onnettomuustilastoihin sekä nopeusmittauksiin tieosuuksilla ennen ja jälkeen peltipoliisien.

Automaattinen liikennevalvonta laskee keskinopeuksia valvotulla tieosuudella sekä karsii joukosta myös räikeimpiä yksittäisiä kovia ylinopeuksia.

Vain 2,4 prosenttia kuljettajista kiihdyttelee ja ajaa nopeusrajoituksia nopeammin peltipoliisien välillä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kaikki peltipoliisit langattomaan kuvien siirtoon

Kommentti: Liikennevalvonnan menneitä ja tulevia tuulia

Peltipoliisit laajenevat Kehä I:lle