Perjantain lakko voi uhata jopa tuhansien matkustajien lentoja

Perjantaille lentoalalle ilmoitetut työnseisaukset ovat toteutumassa tukilakkojen kera, kertoo Ilmailualan Unionin IAU:n puheenjohtaja Juhani Haapasaari. Lentoalan työkiistaan ei saatu sovitteluista huolimatta sopua. Ilmailualan Unioni (IAU) hylkäsi valtakunnansovittelija Minna Helteen sovintoehdotuksen.

Helteen mukaan Airpro ja sitä eli työnantajapuolta edustava Palvelualojen työnantajat (Palta) olisivat hyväksyneet ehdotuksen.

Haapasaari toteaa, että sovittelun jatkumisen aikataulusta ei ole vielä tässä vaiheessa tietoa.

 

Tukilakot aiheuttivat peruutuksia

 

Haapasaaren mukaan tukilakot ovat toteutumassa samalla laajuudella kuin viime perjantaina. Airpron toimitusjohtajan Janne Hattulan mukaan viime perjantaina Helsinki-Vantaalla oli lakossa noin sata Airpron työntekijää.

Lakkoilu Airprossa ei suoraan vaikuta Finnairiin, koska sen maapalveluja hoitaa Swissport. Finnair perui kuitenkin viime perjantaina yli sata lentoaan tukilakkojen takia. Finnairin mediasuhteiden johtaja Päivyt Tallqvist kertoo, että esimerkiksi Finnairille maapalveluja, jäänpoistoa ja matkatavaroiden ja koneiden kuormaamista hoitavissa yrityksissä osallistuttiin tukilakkoon.

– Jos normaalisti perjantaina iltapäivällä meillä on noin 26 ryhmää kuormaamassa koneita, meillä oli esimiesvoimin ja omien työntekijöiden voimin tehtynä kuusi ryhmää, hän valottaa tukilakkojen vaikutuksia.

Työnseisaukset uhkaavat myös kolmena päivänä ensi viikolla, jos sopua ei sitä ennen saada aikaiseksi. Finnair seuraa tilanteen etenemistä ja tiedottaa vaikutuksista asiakkaille.

 

Työnantajapuoli pettynyt

 

Työnantajaa edustava Palta on pettynyt siihen, ettei sopua syntynyt. Paltan mukaan IAU:n päätös merkitsee sitä, että riita ja lakot jatkuvat.

– Näissä olosuhteissa sovintoesitys olisi ollut tyydyttävä kompromissi pitkään jatkuneeseen kiistaan. Se (sovintoesitys) olisi rauhoittanut tilanteen ja antanut osapuolille mahdollisuuden jatkaa alan kehittämistä yhdessä, Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto toteaa tiedotteessa.

Paltan mukaan sovintoesitys olisi tuonut kaksi vuotta voimassaolevan sovun. Sopimus olisi Paltan mukaan perustunut Paltan, JHL:n, Pardian ja Ammattiliitto Pron välillä jo voimassa olevaan, kilpailukykysopimuksen mukaiseen työehtosopimukseen.

 

Työehdot kiistan keskiössä

 

Osapuolet riitelevät siitä, kenen sopimaa työehtosopimusta Airprossa noudatetaan. Yhtiö tarjoaa esimerkiksi maa- ja turvatarkastuspalveluita. IAU:n mielestä maahenkilöstön palkkoja ja työehtoja on Airprossa pidetty huomattavasti alan standardeja alempana.

Juhani Haapasaaren mukaan Airpron keskipalkat ovat olleet viime vuosina jopa useita kymmeniä prosentteja vastaavia palveluja tarjoavien kilpailijoiden palkkoja matalampia.

Airprolla on tytäryhtiö RTG Ground Handling, jossa noudatetaan lentoliikenteen palveluja koskevaa yleissitovaa työehtosopimusta. IAU:n päätavoite on saada kaikki Airpron työntekijät ammattiliiton mukaan tämän ehdoiltaan paremman työehtosopimuksen piiriin.

Haapasaaren mukaan esimerkiksi Oulun lentoasemalla työskentelee tällä hetkellä sekä Airpron että tämän tytäryhtiön väkeä eri työehdoilla. RTG:llä noudatetaan yrityskaupan takia yleissitovaa sopimusta vanhan omistajan peruina.

Haapasaari kertoo, että runsaalla 170:lla RTG:n työntekijällä on lentopalveluja koskevan työehtosopimuksen takia paremmat työehdot kuin Airpron kollegoillaan.

Yleisesti RTG toimii pienemmillä ja hiljaisemmilla kotimaan lentoasemilla.

 

"Palkat alan parhaimmistoa"

 

Airpro puolestaan kertoo, että sen palkat kuuluivat viime vuonna palvelualan parhaimmistoon. Yhtiön mukaan vakituisen kokoaikaisen työntekijän bruttokeskiansio oli viime vuonna 2 700 euroa kuukaudessa.

– Laajalla moniosaajan työnkuvalla keskiansio kohosi yli 3 000 euroon kuukaudessa, yhtiön kertoo verkkosivuillaan.

Toimitusjohtajan Janne Hattulan mukaan esimerkkitapaus koskee tavanomaista työntekijää joka voi työskennellä osan ajasta esimerkiksi turvatarkastajana ja osan ajasta porttivirkailijana. Luku on hänen mukaansa keskiarvo yhtiön kaikkien toimipisteiden keskiarvo. Siihen sisältyvät myös lisät ja muut palkkaan vaikuttavat tekijät kuten työkokemus.

Keskimääräiset ansiotiedot eivät Hattulan mukaan sisällä toimihenkilöiden tai muiden tehtävien palkkoja. Hattulan mukaan yleissitovaan työehtosopimukseen siirtyminen olisi yhtiön useisiin palveluihin perustuvan toimintamallin kannalta mahdotonta.

Finnair perumassa lakkojen vuoksi paljon lentoja

Lentoalan työkiistaan ei tullut sopua - osapuolten näkemykset kaukana toisistaan