Pieksämäen torilla vieraillut Kelan pääjohtaja: Ilmaiset Kela-puhelut selvittämisen arvoisia

Apulasioikeusasiamies Jussi Pajuoja antoi äskettäin moitteita Kelan kehnosti toimineille puhelinpalveluille.

– Perustoimeentulotuen puhelinpalvelut ovat nyt uuden palvelulinjan ansiosta kunnossa, eivätkä jonotusajat veny enää kohtuuttomiksi. Muiden etuuksien puhelinpalveluissa on vielä parantamista, vastausprosentti jää 50:een, totesi kansalaistapaamisessa Pieksämäen torilla maanantaina vieraillut Kelan pääjohtaja Elli Aaltonen.

Apulaisoikeusasiamies puuttui myös siihen, ettei kaikilla ole varaa roikkua Kelan maksullisilla puhelinlinjoilla odottamassa palvelua. Hinta kirpaisee varsinkin niitä, joiden puhelinpalvelupaketteihin Kelan 020-alkuinen puhelinnumero ei kuulu, vaan Kela-puhelut maksavat erikseen.

Aaltosen mukaan kyse ei ole Kelan, vaan operaattorin maksusta. Kela ei saa puhelinpalveluiden tuloja.

– Toimimme tässä kuten muutkin valtion ja kuntien julkiset virastot. Kelan pitää saada puhelinpalvelun jonotus ensin poistettua, ja sen jälkeen maksuttomat puhelinpalvelut ovat selvittämisen arvoinen asia. Helppoa se ei varmasti olisi, hän epäili.

Vasta puoli vuotta Kelaan johtanut Aaltonen on ehtinyt tavata kansaa jo seitsemällä paikkakunnalla eri puolilla maata ja jalkautukset jatkuvat.

Pieksämäellä Aaltosen puheille pyrki ihmisiä jonoksi asti 45 minuuttia kestäneen vierailun aikana.

Aaltonen esitteli aluksi lavalta lyhyesti Kelan toimintaa, mutta tuli pian kansan pariin torille.

– Minä en tykkää puhua täältä korokkeelta. Tulen alas ja tulkaa rohkeasti juttelemaan, hän kehotti.