Pojat ovat tyttöjä parempia englannissa – syy: tietokonepelit

Pojat saavat ylioppilaskokeissa englannin kielessä huomattavasti parempia arvosanoja kuin tytöt.

–Ilmiö on valtakunnallinen ja näkyy selkeästi englannin arvosanajakaumassa, kertoo ylioppilastutkintolautakunnan kielivaliokunnan puheenjohtaja Kalevi Pohjala.

Cum laude approbaturista ylöspäin ovat pojat enemmistö arvosanojen saajina. Sitä heikompien arvosanojen tilastoa johtavat puolestaan tytöt.

Kuluneen kevään ylioppilaskokeen englannin arvosanajakauma on hyvä esimerkki tilanteesta. Laudatureita kirjoitti 6,6 prosenttia pojista. Tytöillä määrä oli kaksi prosenttiyksikköä pienempi. Toiseksi parhaan arvosanan määrissä ero on peräti kuusi prosenttiyksikköä poikien hyväksi: pojista 19,2 prosenttia kirjoitti eximian, tytöistä vain 13,2 prosenttia. Myös magnan suhteen pojilla on lähes neljän prosenttiyksikön kaula.

Magnaa heikompien arvosanojen tilastokärkeä pitävät tämänkin kevään tuloksissa tytöt. Approbatureita eli alinta hyväksyttyä arvosanaa tytöillä oli yli viisi prosenttiyksikköä enemmän kuin pojilla. Myös hylättyjä kokeita on tytöillä enemmän.

Trendi on jatkunut ja vahvistunut jo vuosia.

–Selkeä muutos kielen osaamisessa kääntyi poikien hyväksi 1990-luvulta lähtien. Nyt pojat ovat englannissa tyttöjä huomattavasti parempia.

Poikien paremmuutta eivät selitä hyvät opettajat ja oppikirjat, sillä sama etuus on tyttöjenkin käytössä.

Taustalla ovat parjatut ja kiistellyt tietokonepelit.

–Poikien erinomaisen englannin kielen taustalla on vahvasti tietokonepelien ja netissä pelattavien pelien, sekä musiikkivideoiden vaikutus, sanoo Pohjala.

Lisää aiheesta maanantain Savon Sanomissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.