Rataverkon osuus kaukojunien myöhästymisen syistä kasvussa

Radanpidosta aiheutuvien myöhästymisten osuus kaukojunien myöhästymisistä on lisääntynyt. Toukokuussa 59,3 prosenttia myöhästymisistä johtui rataverkon ongelmista. Vielä kesä- ja heinäkuussakin rataverkkoon liittyvät syyt aiheuttivat vajaat puolet myöhästymisistä.

Touko–heinäkuussa vajaa viidennes kaukoliikenteen junista saapui yli viisi minuuttia myöhässä määräasemalle.

– Radanpidosta johtuneet myöhästelyt ovat hälyttävässä kasvussa ja lähenevät puolta kaikista kaukojunien myöhästymisten syistä, sanoo VR:n junaliikennöinnin johtaja Petri Auno.

Aunon mukaan vanha peukalosääntö on ollut, että kolmannes viivästyksistä johtuu rataverkosta, kolmannes VR:stä johtuvista syistä, lähinnä kalustosta, ja kolmannes muista syistä, kuten säästä, matkustajaruuhkista ja onnettomuuksista, mutta nyt rataverkon osuus on lähtenyt kasvuun.

Rataverkon ylläpito, kehittäminen ja kunnossapito ovat Liikenneviraston vastuulla. Rahoitus, ensi vuonna noin 370 miljoonaa euroa, tulee valtiolta ja ratamaksuista.

Korjausvelka vaikuttaa junien täsmällisyyteen

Radanpidosta johtuvaan junien myöhästymisiin suurin syy on ratarakenteiden sekä liikenteenohjaustekniikan vanhentuminen ja epäluotettavuus. Aunon mukaan esimerkiksi junien turvallisesta kulusta huolehtivien liikenteenohjauslaitteiden viat ilmentävät rataverkon korjausvelkaa.

– Turvalaitteissa on runsaasti vikoja, joista aiheutuu sekä nopeusrajoituksia että liikenteen katkoksia. Laitekannassa on myös elinkaarensa loppupäässä olevia osia.

Korjausvelan määrää vähennetään erillisellä korjausvelkaohjelmalla, jossa vuosina 2016–18 on 33 ratakohdetta. Raha ei mene pelkästään radanpitoon, vaan sillä kunnostetaan myös esimerkiksi raakapuuterminaaleja.

– Tänä kesänä on ollut aiempaa enemmän kunnostustöitä radoilla ja liikenteenohjauksesta huolehtivissa asetinlaitteissa, mikä on aiheuttanut myöhästymisiä, kertoo rataverkon käyttö -yksikön päällikkö Jukka Ronni Liikennevirastosta.

Yksi ongelma on ollut se, että kunnostusurakoihin ei ole saatu riittävästi ammattitaitoista työvoimaa. Vaihteiden uusiminen on vaikeutunut osien saatavuusongelmien takia.

– Ongelmat heijastuvat etenkin kaukojunaliikenteeseen. Täsmällisyyttä pyritään parantamaan yhdessä VR:n kanssa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Juna saapuu asemalle usein myöhässä

Uusimmat

Kotimaa

Oulussa SPR:n Kontti-myymälästä löytyi käsikranaatti myyntiin tuotujen tavaroiden joukosta – SPR löytyneestä kranaatista: "Lahjoitusesine, todennäköisesti vanha sotamuisto"

Suomessa todettu kuusi uutta koronavirustartuntaa

Ammoniakkivuoto Valion tehtaalla Janakkalassa – vaaratilanne on ohi

Seinäjoen Prisman Kultatähti-koruliikkeeseen murtauduttiin kattoon tehdyn reiän kautta, kertoo yrittäjä – kaikki kultasormukset ja kultaketjut varastettiin, saaliin arvo yli 300  000 euroa

EU:n mittavaa henkilöstöurakkaa pyöritetään suomalaisvoimin – johtajan mielestä suomalaisilla on kaksi kompastuskiveä

Koillis-Savossa edelleen sähköttömiä talouksia – Päivö-myrskyn sähkökatkojen korjaukset loppusuoralla

Äänikirjoista haettiin vastapainoa poikkeusajan huolille – koronakeväänä suosittiin rentouttavia teoksia

Anna-Maja Henriksson hakee jatkokautta RKP:n puheenjohtajana

Valtio jakaa kunnille 2 miljardia euroa, mutta silti jopa Helsinki tekee kymmenien miljoonien eurojen tappiot – "Veronkorotuksissa joudutaan tekemään isoja arvovalintoja", sanoo kokenut kuntakonsultti

Ministeri ja Kuntaliiton toimitusjohtaja vääntävät kuntien uusien tehtävien rahoituksesta julkisen talouden sukeltaessa – "Emme usko, että valtionkaan rahat riittävät"

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.