Rengasliikkeiden kiire alkoi taas sääennusteesta

Teboil Leppävirran korjaamopäällikön Harri Keinäsen rintataskussa puhelin soi taas.

– Terve. Perjantaina iltapäivällä peruuntui yksi aika. Viikko alkaa olla tupaten tukossa.

Viikonlopun sääennusteet todennäköisestä ensilumesta tiistaina ja keskiviikkona saivat savolaisautoilijat heräämään talventuloon. Rengasliikkeissä alkoivat kiireiset viikot.

– Tänä aamuna rupesi puhelin soimaan, kun viikonloppuna luvattiin huonompaa keliä. Aamukahdeksalta alkoi soida, ja varmaan yli 40 puhelua on tullut, Keinänen kertoo maanantaina puolilta päivin.

– Onhan se huolestuttava tilanne, kun töitä on niin paljon, ettei keretä tehdä. Juuri neuvottelin, että yksi kaveri tulee lauantainakin pyörittelemään renkaita, vaikka huolto ei normaalisti ole auki. Mutta en valita yhtään, tämähän on positiivinen ongelma.

Myös kuopiolaisessa Rengaspari Oy:ssa renkaanvaihtorysäys iski toden teolla viikon alkaessa.

– Kyllähän tämä on ollut tänään aika järkyttävää. Parhaimmillaan on ollut 3-4 tunnin jono. Ja viime viikolla pyöriteltiin peukaloita, Mikael Nylund kertoo.

Liikkeessä otetaan autoja jonosta sisään. Jos puhelimella onnistuu pääsemään läpi, vaihto yritetään hoitaa saman päivän nimissä.

– Iltapäivällä joutui jarruttelemaan, kun ei ihan akuuttia talvea kuitenkaan ole luvattu. Tiistainakin ehtii.

– Parisataa autoa päivässä menee läpi. Hommissa on 15-20 miestä, Nylund kertoo.

Osassa liikkeistä sesonki ja lisätyöntekijöiden tarve nostaa renkaiden vaihdon hintaan. Mikael Nylundin mukaan allelaiton haarukka on heillä noin 30-40 euroa riippuen pesun tai tasapainotuksen tarpeesta.

Esimerkiksi Leppävirran Teboililla ja Iisalmen Kumikimmossa pelkkä vaihto maksaa 25 euroa, Varkauden Autopalvelussa 29 euroa.

Varkauden Autopalvelussa sesonki oli päällä jo viime viikolla. Janne Immonen sanoo.

– Nyt se on ihan pahimmillaan. Torstaille saa vielä aikoja.

Iisalmessa taas talvirenkaiden vaihdossa on alkamassa jo neljäs viikko, Kumikimmo Oy:n Kimmo Kumpulainen kertoo.

– Kiitettävästi on oltu liikkeellä heti ensimmäisten liukkaiden ja pakkasaamujen tultua. Keskiviikon mahdolliset lumisateet antoivat lisävauhtia.

Maanantaina iltapäivällä oli muutama vaihtoaika vapaana perjantaina ja useampia lauantaina. Lähipäivien lumisateisiin niillä ei ehdi.

– Silloin pitää miettiä, onko joku tilapäinen kyyti tai onko pakko lähteä ollenkaan. Aamuthan ne ovat vaikeimpia, Kumpulainen sanoo.

Monella autoilijalla on ajatus säästää uusien talvirenkaiden hankintaa vähän pitemmälle varsinaiseen talveen ja kuluttaa vanhoja pois ensimmäisten viikkojen osittain kuivilla teillä, Harri Keinänen kertoo.

– Itse ajattelen, että nythän ovat ne huonoimmat kelit, jolloin niitä parhaita renkaita tarvitaan.

Talvirenkaat vaihdetaan yleensä liian myöhään, jos seurataan vain kalenteria. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta alkaen, tai silloin kun keli sitä edellyttää.

– Jos oikein haluaa optimoida, nastarengaskin tulisi ajaa sisään ennen minkäänlaisia liukkaita. 500-1000 kilometrin sisäänajolla nastat asettuvat paremmin koloihinsa, opastaa Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora.

– Kun päätetään ajaa talvirenkaat loppuun, käy helposti niin, että totutaan siihen heikkoon pitoon. Ja sitten tositilanteessa huomataan, että sitä pitoa ei olekaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.