Roosalla nauhalla rintasyöpää vastaan – Duudsonit suunnittelivat tämänvuotisen nauhan

Perinteinen Roosa nauha -keräys käynnistyy tänään. Rintasyövän vastaisen työn symbolina toimivan nauhan on tänä vuonna suunnitellut viihdyttäjäryhmä Duudsonit. Roosa nauha -keräys on Syöpäsäätiön tunnetuin kampanja.

Vuosittain rintasyöpään sairastuu Suomessa yli 5 000 naista. Siihen sairastuu lähes joka kahdeksas suomalaisnainen jossain elämänsä vaiheessa.

Tällä haavaa syöpätutkimuksen suurin haaste on rahoituksen väheneminen. Myös rintasyöpätutkijat ovat pitkälti yksityisen rahoituksen varassa. Roosa nauha -kampanjalla tuetaankin suomalaista rintasyöpätutkimusta ja pyritään kehittämään uusia hoitomuotoja.

Syöpäsäätiön apurahoilla tuetaan sekä perus- että kliinistä syöpätutkimusta. Säätiö myös ylläpitää Syöpäjärjestöjen maksutonta valtakunnallista neuvontapalvelua, jossa annetaan tukea ja tietoa potilaille ja heidän läheisilleen.

 

Kampanja jo kymmenissä maissa

 

Roosa nauha -kampanja Suomessa alkoi vuonna 2003, ja tähän mennessä sen avulla on kerätty jo yhdeksän miljoonaa euroa. Roosa nauha -liikkeen juuret ulottuvat 1990-luvun Yhdysvaltoihin, jossa haluttiin kiinnittää huomiota rintasyövän yleistymiseen ja kerätä rahaa rintasyövän tutkimukseen.

Kampanja kasvoi ja kansainvälistyi, ja nykyisin se järjestetään jo yli 30 maassa.

Suomessa kampanjaan voi osallistua paitsi ostamalla kolme euroa maksavan nauhan myös esimerkiksi lahjoittamalla keräykseen rahaa tai ostamalla Roosa nauha -tuotteita. Vinkkejä löytyy keräyksen kotisivulta.

Syöpäjärjestöjen maksuton neuvontapuhelin: 0 800 19414, maanantaina ja torstaina kello 10-18, tiistaina, keskiviikkona ja perjantaina kello 10-15.Sähköpostineuvonta: neuvonta@cancer.fi