Ruisleipä ja mustikat ehkäisevät diabetesta

<p>Ruisleipä, rasvainen kala ja mustikat voivat ehkäistä kakkostyypin diabetesta sekä sydän- ja verisuonitauteja, kertoo tuore ravitsemustieteen väitös. Veren rasvoissa tapahtui myönteisiä vaikutuksia jo 8-12 viikon jälkeen, kun vaalea vehnäleipä korvattiin ruisleivällä ja rasvaista kalaa syötiin 3-4 kertaa viikossa.</p><p>Tutkimukseen osallistui työ- ja eläkeikäisiä miehiä ja naisia, joilla oli suurentunut riski sairastua diabetekseen sekä sydän- ja verisuonitauteihin. He söivät lohta ja kirjolohta mutta myös silakkaa, siikaa ja muikkua. Kalan valmistuksessa vältettiin kovia maitorasvoja, muun muassa voissa paistamista ja kermassa hauduttamista, ja suosittiin esimerkiksi uuni- ja savukalaa.</p><p>Täysjyväviljan, kalan ja runsaasti polyfenoleja sisältävien kasvisten, hedelmien ja marjojen hyödyistä on saatu tietoa jo aiemmissa tutkimuksissa. Terveystieteen maisteri Maria Lankinen tutki nyt yhtäaikaisesti yli 350 rasvamolekyylin pitoisuuksia veressä.</p><p>Runsaskuituisen ruisleivän nauttimisella havaittiin yhteyksiä myös kylläisyyden tunteeseen. Tutkija arvioi, että ruisleipä voi auttaa painonhallinnassa.</p>

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.