Ruotsista tulleet oudot maksut kismittävät autoilijoita – savolaismies näki ison vaivan: "Tämän minä maksan, että Ruotsin valtio ei mene konkurssiin"

Heinävetinen Esko Karvinen ei ole käynyt Ruotsissa viimeiseen viiteentoista vuoteen, saati sitten että olisi ajanut sinne omalla autollaan. Ei siis mikään ihme, että epäilykset heräsivät postilaatikkoon kolahtaneesta kirjeestä, jossa Ruotsin kuljetushallitus vaatii tilittämään 35 kruunun arvoisen ruuhkamaksun.

Summa tulisi olla maksettuna eräpäivään mennessä, ettei asiasta koituisi enää lisämaksuja.

– Ihan ensimmäinen reaktio oli se, että tämä on varmasti huijausjuttu. Mutta kun selviteltiin tätä vaimon kanssa ja ruvettiin netistä katsomaan asiaa selvisi, että näitä lappuja on tullut ihmisille vuosikausia, Karvinen ihmettelee.

Ja tosiaankin, ruotsalaisten ruuhkamaksujen maksajaksi ovat joutuneet muutkin. Kalevan (20.7.2018) mukaan Pyhäjoella asuva Antti Haapajoki sai laskun, vaikka hänen autonsa on seisonut autotallissa kunnostettavana kymmenen vuoden ajan. Helsingin Sanomat (4.2.2019) puolestaan uutisoi Kesälahdella asuvasta Juha-Pekka Asikaisesta, jonka lumikinoksen alle hautautuneen auton oli muka havaittu porhaltavan maksuaseman ohi Tukholmassa tai Göteborgissa.

Samanlaisia uutisia löytyy tukkukaupalla verkosta aina vuoteen 2015 asti, jolloin ruuhkaveroja alettiin vaatia Ruotsissa myös ulkomaille rekisteröidyiltä ajoneuvoilta. Kirje lähetetään automaattisesti rekisterinumeron perusteella aina, kun auto ohittaa ruuhka-aikana maksuaseman.

Ruotsin kuljetushallituksen tutkijan Samuel Granathin mukaan ruuhkaveromaksuja koitui autoilijoille Tukholmassa ja Göteborgissa viime vuonna 149 miljoonaa kappaletta. Niistä noin 2–3 prosenttia on määrättiin autoille, jotka on rekisteröity muualle kuin Ruotsiin. Ulkomaille maksuja lähtee siis vuodessa miljoonia – ja kaikki toimii automaattisesti.

Suomalaisia järjestelmä suututtaa, mutta järjestelmän tekemille virheille ei Ruotsin kuljetushallituksen mukaan voi mitään – paitsi vaatia saataviaan takaisin jälkikäteen.

– Järjestelmä toimii hyvin, mutta valitettavasti myös virhetapauksia on sattunut ja tulee sattumaan myös tulevaisuudessa, Granath vastaa Savon Sanomien kyselyyn sähköpostitse.

Jatkuvista virhemaksuista ei kuitenkaan tarvitse Granathin mukaan kärsiä. Virasto voi hetkellisesti pitää silmällä järjestelmän silmätikuksi joutunutta rekisterinumeroa ja tehdä päätökset maksun lähettämisestä manuaalisesti.

Ruuhkavero ei ole mikään suuri maksu. Suomalainen autoilija ei tarvitse sen hoitamiseen kruunuja, vaan kirjeessä on annettu mahdollisuus maksaa myös euroilla. Karvisen tapauksessa 35 kruunun summasta koitui maksettavaa 3,41 euroa.

– Tämän minä maksan, että Ruotsin valtio ei mene konkurssiin, Karvinen naurahtaa.

Mutta ruuhkaveron bisnesmalli savolaismiestä kuitenkin ihmetyttää: voiko muutamien eurojen maksuista jäädä voitolle, jos niitä joutuu lähettämään ulkomaille kirjepostin mukana?

Kirjeiden lähettämisen kannattavuus ei ole Ruotsin kuljetushallituksen huoli, sillä maksujärjestelmästä huolehtii viraston kumppaniyritys ParkTrade Europe AB. Yritys kertoo verkkosivuillaan, että se on perustettu eurooppalaisten valtioiden ja yritysten avuksi huolehtimaan ulkomaille menevistä liikenne- ja parkkimaksuista.

Kumppaniyritykselle maksuista koituvat kustannukset eivät ole Granathin mukaan tarkkaan tiedossa.

Virheellisestä ruuhkamaksusta valittaminen ei ole kieltä osaamattomalle yksinkertainen toimenpide, sillä valitus täytyy tehdä ruotsiksi tai englanniksi. Karvinen onnistui rustailemaan lomakkeen poikansa kanssa ja on näillä näkymin saamassa rahansa takaisin.

Kaikki tuskin jaksavat kuitenkaan nähdä vaivaa muutaman euron takia. Lähellä oli, että hakemus olisi jäänyt Karviseltakin tekemättä.

– Rekisterinumeron tarkistus vaikuttaa hirveän aukkoiselta. Onhan voinut olla, että Ruotsissa ajaneen auton rekkarin ensimmäinen kirjain on ollut peitossa tai likainen. Mutta aika heppoisin perustein laittavat laskun.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kotimaa

KRP: Rikollisjärjestö United Brotherhoodin johtajaa epäillään useista törkeistä rikoksista – epäillään rakennuttaneen rikoksista saaduilla rahoilla kaksi 200-neliöistä omakotitaloa Porvooseen

Sähköautoilijalla on tallissaan usein myös bensakäyttöinen auto

STT aloitti Yle Uutisten kommenttiosioiden moderoinnin  –  HS ja IS moderointiasiakkaiksi jo aiemmin

Työsuhdeautoista ja -matkalipuista linjaukset huhtikuussa – Bensiinin verotus tehokkain ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi

Pohjanmaa saa aamulla muutaman lumisentin, illalla myrskyää laajasti

Lauha ja lumeton talvi altistaa metsät myrskytuhoille – puut kaatuvat herkemmin, kun maa ei ole jäässä

Taksikyytien hinnat nousseet taksiuudistuksen jälkeen – Hintojen nousu ei yllättänyt kuopiolaista taksiyrittäjää

Ensin reilusti lämpöasteita Oulun seudulle saakka, keskiviikkona pakastaa hieman – lunta ei ole edelleenkään luvassa etelään

Ilkka: iisalmelaistaustainen Riikka Pirkkalainen hakee jatkokautta keskustan puoluesihteerinä

Nopeita liikenneyhteyksiä, digipalveluja, työperäistä maahanmuuttoa ja yritysten tukemista – Näin asiantuntijat pitäisivät maakunnat elinvoimaisina

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.