Sähköpyörät vapaaseen käyttöön Kuopiossa ensi toukokuussa – "Varmasti on kysyntää!"

Marko Eskola oli kärppänä paikalla torin alla Apajassa, kun Kuopion kaupunki esitteli toukokuussa käyttöön otettavia kaupunkisähköpyöriä.

Eskolan mielestä Kuopio onnistuu pyöräilykaupungin imagon terävöittämisessä, kun se ottaa 150 sähköpyörää käyttöön ensimmäisenä kaupunkina Pohjoismaissa.

Neonvärinen keltamusta ajopeli oli Eskolasta kätevän ja tukevan tuntuinen.

– Näin mäkisessä kaupungissa sähköavusteisille pyörille on varmasti kysyntää. Itsekin tulen niitä käyttämään, joskin toivon joulupukilta myös ihan omaa.

Esittelytilaisuus veti kaikenikäisiä. Kehuja tuli myös siitä, että pyöräilyn tukeminen edistää valtakunnallisen energia- ja ilmastostrategian toteuttamista. Tavoite on lisätä kävelyn ja pyöräilyn matkamääriä 30 prosenttia nykyisestä ennen vuotta 2030.

Kaupungin suunnitteluinsinööri Hanna Väätäinen kertoi, että touko-lokakuussa käytössä olevat pyörät löytyvät turkoosilla merkityiltä pyöräparkeilta keskustassa, Savilahdessa, kaupunginteatterilla, Kuopio-hallilla ja tulevalla matkakeskuksella.

– Pyöräilyn edistämisohjelmasta kerätään asukkaiden kommentteja. Esimerkiksi pyöräilyväylästöt ja niiden ylläpito kiinnostavat. Palautetta on tullut myös reittien merkitsemisestä kartalle. Olemme luvanneet ensi kesäksi sekä painetun että digitaalisen pyöräilykartan.

Yhden sähköpyörän hinta on palveluna ostettuna runsaat 2 000 euroa yhdeltä pyöräilykaudelta. Jotkut paikalla olleet pitivät hintaa korkeana.

– Kuopion panostus pyöräilyyn on huomattu laajasti, esimerkiksi liikennevirastosta tullaan katsomaan järjestelyjämme, Väätäinen sanoi.

Helppokäyttöinen pyörä painaa 37 kiloa ja siinä on niukalti irtoavia osia. Käyttäjällä on oltava mobiilisovellus, jonka avulla hän rekisteröityy ottaessaan lainapyörän.

Gps-paikannetut pyörät voi jättää mille tahansa sähköpyöräasemalle ja lisämaksusta tarvittaessa muuallekin kaupungille. Mobiilisovellus näyttää pyörää kaipaavalle, missä on lähin vapaana oleva.

– Käyttömaksu on vielä auki, mutta luultavasti se on noin viisi euroa päivältä. Voisi kuvitella, että esimerkiksi Savilahden ja keskustan väliä kulkevat innostuisivat sähköpyörästä vaihtoehtona julkiselle liikenteelle tai oman auton käytölle. Sähköpyörällähän ei tarvitse polkea hiessä, mutta virran voi halutessaan kytkeä myös pois ja polkea omalla voimallaan, Väätäinen opasti.

– Ensi kesänä sähköpyöriä on tarkoitus käyttää vasta muutaman kilometrin säteellä ydinkeskustasta, vaikka akku riittää noin 150 kilometrin matkalle kelistä ja pyöräilijän painosta riippuen. Vähitellen käyttösädettä laajennetaan, Väätäinen sanoi.

Markku Kangasaho tutustui hänkin uutuuteen, mutta arvosteli Kauppakadun yläpään muuttamista pyöräkaduksi.

– Autoilun ja pysäköinnin rajoittaminen on asukkaiden ja etenkin kadunvarsiyrittäjien kannalta hankala asia. Kauppakadun rauhoittaminen Sairaalakadulle saakka on turha, kun vieressä kulkee helposti pyöräiltävä Lapinlinnankatu rauhallisena rännikatuna. Tulliportinkadullakin on pyöräkaista.

Esittelytilaisuuteen niin ikään saapunut Antti Gävert oli samoilla linjoilla.

– Pääkadulle erikseen punaisella merkitty pyöräkatu tekee liikenneympäristöstä kovin vaikeasti hahmottuvan. Kulkijat eivät välttämättä osaa toimia siellä. Lisäksi väylälle on suunniteltu puita hidastamaan autojen menoa, mutta ne tukkivat näkymän. Minusta tulisi pyrkiä selkeyteen ja helppouteen. Ainutlaatuinen rännikatuverkosto on rauhoitettu jalankulkijoille ja kevyelle liikenteelle. Se palvelee myös sähköpyöräilijää, arvioi itsekin kotiinsa Neulamäkeen sähköpyöräilevä Gävert.

Gävertin mielestä pyöräilyyn kannustaminen on hieno asia, mutta autoilun liika rajoittaminen keskustasta voi edistää sen liike-elämän näivettämistä.

Uudistus

Kehuja ja kritiikkiä

Kuopio pyrkii sähköpyöräilyn pääkaupungiksi tuomalla sähköavusteiset kaupunkipyörät kuopiolaisten iloksi kohtuullista käyttömaksua vastaan. Tarkka summa on vielä auki.

Turkoosit kaupunkipyöräasemat ja Kauppakadulle kaavailtu pyöräkatuosuus kertovat uudesta liikennekulttuurista. Seuraavaksi pyöräkaduksi muutetaan osuus teatterin kulmalta Kauppakadulle ja aina Savonkadulle asti.
 

Myös kritiikkiä kuuluu. On huomautettu, että Kuopiossa on kattava rännikatuverkosto, joka tarjoaa rauhaa kevyelle liikenteelle. Osa autoilijoista kokee torinaluspysäköinnin vaivalloiseksi.
 

Kun muut pysäköintipaikat hupenevat, pelissä on keskustan liikkeiden vetovoima verrattuna lähiseudun kauppakeskuksiin ja automarketteihin.
 

Uusimmat

Kotimaa

Palkittu kuopiolaisopettaja: "En vertaile Pisa-tuloksia, teen vain kaikkeni opiskelijoiden kanssa"

Itä-Suomen ravintoloista havaittiin lukuisia puutteita tehovalvonnassa – poliisi löysi myös laittomasti maassa olevia

Vaaliuurnille lähtijöillä käyttöä sateenvarjolle monin paikoin

Suonenjokelainen nettipelaaja veikkasi Loton täysosuman

EU-vaalien äänestys on alkanut – Tulos ratkeaa Suomen osalta myöhään illalla

Eurovaaleissa vaikutetaan aidosti isoihin asioihin  – ilmastopolitiikassa tärkeimmät ratkaisut tehdään EU-tasolla

Kaljuuntuminen ei ole yleistynyt, mutta se huomataan nyt varhaisemmassa vaiheessa – naisilla hiukset harvenevat yleensä tasaisesti

Nuuskan käyttöä työpaikoilla ei juuri valvota – savuttomuusperiaatteet eroavat toisistaan

"Suurvaltojen intressissä ei ole ollenkaan vahvistaa EU:n yhtenäisyyttä"

Yksi kuollut ja toinen loukkaantunut vakavasti liikenneonnettomuudessa Kehä III:lla Espoossa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.