Saimaa-brändiä vahvistetaan

Matkailutoimijat Saimaan ympärillä ovat löytäneet toisensa. Yhteistyötä rakennetaan kaksipäiväisessä foorumissa Rantasalmella. Keskiviikkona alkanut tapahtuma kokoaa yhteen seitsemisenkymmentä toimijaa, kuntien työntekijöistä yrittäjiin.

– Asenteet ovat muuttumassa. Nähdään että yhteistyötä kannattaa tehdä, jos haluaa vaikuttavuutta, sanoo matkailun kehitysjohtaja Pellervo Kokkonen Savonlinnan Yrityspalvelut Oy:stä.

Keskiviikkona seminaarin teemana oli matkailubisnes. Torstaina puhutaan muun muassa seudulle pääsystä ja lentoliikenteestä.


Neljän maakunnan matkailuväki Savosta ja Karjalasta on tehnyt reilun vuoden verran yhteistyötä järviteeman pohjalta.

– Teemme esimerkiksi myyntitilaisuuksia, joissa on paikalla matkailuyrittäjiä ja asiakkaita. Esimerkkinä Pietari-workshop järvialueeseen liittyen, kuvailee toimitusjohtaja Wille Markkanen Tahko-Kuopio markkinoinnista.

Varkauden kaupunki ei ole vielä ollut aktiivisesti mukana Järvi-Suomen matkailuyhteistyössä. Foorumiin osallistuva markkinointisihteeri Eeva Lemiläinen Varkauden Navitas Kehityksestä toteaa kuitenkin, että kuvio kiinnostaa.

– Teimme Varkaudessa kyselyn siitä, minne suuntaan matkailuyhteistyötä halutaan tehdä. Saimaa-teema oli halutuin.

Pellervo Kokkonen toteaa, että Varkaus on tervetullut mukaan Visit-Saimaa -markkinointiin, jolla tuodaan nykyisin esiin Savonlinnan ja Mikkelin seutuja. Lemiläisen mukaan keskusteluja on käyty hyvässä hengessä.


Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen muistutti seminaarissa, että voimat kannattaa yhdistää.

– Mitä enemmän sisältöä, sitä houkuttelevampi alue. Huomiokynnys on siten helpompi ylittää.

Virkkunen on johtanut Visit Finlandia vuoden alusta lähtien. Aiemmin hän on toiminut muun muassa Saksan maajohtajana Finnairilla. Valtion rahoittama Visit Finland pyrkii tuomaan maahan lisää matkailijoita.

– Tavoitteenamme on vähintään tuplata ulkomailta saatava matkailutulo kymmenessä vuodessa. Nyt Suomen matkailutulo on yhteensä 14 miljardia, josta noin kymmenen tulee kotimaasta.


Kasvua tavoitellaan etenkin kiinalaisturistien määrään.

– Pohjaluvut eivät ole suuria, mutta Kiinasta odotetaan suurta kasvua. Kiinalaiset kuluttavat matkoillaan paljon, Virkkunen kertoo.

Venäläismatkailu on viime vuosina hiipunut ja heikentänyt koko matkailualan tilannetta. Niin kävi toissa vuonna ja ennakkotietojen mukaan myös vuonna 2015.

– Viime vuoden tilastot eivät ole vielä viimeisen kvartaalin osalta selvillä. Tuntuma on, että volyymi vuonna 2015 on pudonnut edellisvuodesta muutamalla prosentilla.

Itäinen ja keskinen Suomi kiinnostaa Virkkusen mukaan kiinalaisia siinä missä muutkin Suomi. Seutu houkuttelee puhtaudella ja raikkailla järvillään. Hänen mielestään Järvi-Suomen alueella kannattaisi kehittää varsinkin hyvinvointimatkailua.


Suomi-kuvaa selvitettiin Visit Finlandin tutkimuksessa syksyllä. Sen mukaan maan imagoon liittyy vahvasti kylmyys ja rauha. Kylmyys tulee ensimmäisenä mieleen esimerkiksi monille ranskalaisille ja italialaisille. Japanissa Suomesta muistetaan varsinkin muumit ja revontulet, Kiinassa taas kauneus, kylmyys, lumi ja järvet.

– Suomen järvet noteerataan varsinkin Saksassa ja Italiassa, sanoo Virkkunen.

Tutkimus näytti hänen mielestään sen, että työsarkaa riittää. Esimerkiksi suomalaista kulttuurielämää tai perhematkailun mahdollisuuksia tunnettiin kyselyn mukaan ulkomailla huonosti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.