Poliisi kertoo: Sakotettavalta voi tulla itku tai aimo huuto

Kun poliisi kertoo kuljettajalla, että tämä saa sakkoja liikennerikoksesta, moni autoilija on alkanut itkeä tai jopa huutaa. Poliisin mukaan reaktiot voivat olla mitä tahansa.

Vanhempi konstaapeli Martti Väänänen Itä-Suomen liikennepoliisista sanoo, että kyseessä voi olla kuljettajalle täysin uusi ja vieras tilanne.

– Jo auton pysäyttämiseen reagoidaan eri tavoin. Kun kuljettajalle näyttää pysäytysmerkkiä takaapäin, osa iskee heti liinat kiinni, kun taas toinen ajaa vielä kilometritolkulla eikä huomaa tilannetta tai ei tiedä, miten tulisi toimia.

Kun poliisi näyttää takaa punaista pysäytysvaloa, kuljettajan tulisi ajaa tien sivuun seuraavalla turvallisella kohdalla.

– Osa avaa ikkunan, toiset oven ja sitten kuljettaja puhallutetaan. Osa säikähtää jo pysäytystä ja kyselee, mitä on tapahtunut.

Osa rauhallisia, osa kimpaantuu

Sakotettava kuljettaja voi myös suuttua. Ensitokaisu voi silloin olla: No mikä nyt on taas hätänä.

– Yleensä kuljettaja tulee pyynnöstä poliisiautoon, jossa sakko kirjoitetaan. Joskus kuljettaja on kieltäytynyt nousemasta autostaan. Sitten asia hoidetaan siinä, vaikka se vie enemmän aikaa.

Väänäsen havaintojen mukaan suurin osa kuljettajista suhtautuu tilanteeseen rauhallisesti ja asia etenee sujuvasti.

– Asiakasta pitää lukea, miten tarkkaan hänelle on asia selitettävä. Jollekin tilanne tuntuu ennenkuulumattomalta ja hänen kanssaan on käytävä asia läpi niin tarkkaan, että varmasti tulee ymmärretyksi.

– Jotkut taas keräävät 2–3 sakkoa vuoteen ja tietävät jo ennalta, miten päiväsakot määräytyvät ja paljonko ne itsellä ovat.

Sakon saaminen voi pelottaa, harmittaa tai vain ylipäätään yllättää. Ihmiset reagoivat arjesta poikkeaviin tilanteisiin oman luonteensa mukaisesti.

– Moni kuljettaja on alkanut itkeäkin. Naisissa heitä on enemmän, mutta onpa kerran raavas mieskuskikin purskahtanut itkuun.

– Toinen ääripää ovat he, jotka alkavat huutaa ja kiroilla. Monesti kaikkein pahiten huutavat pyytävät lopuksi anteeksi, ottavat paperinsa ja jatkavat matkaansa ihan normaalisti.

– Poliisi ei lähde huutamiseen mukaan, vaan tilanne yritetään aina hoitaa fiksusti ja rauhallisesti. Jos poliisi henkilönä ärsyttää kovasti, niin sitten voidaan vaihtaa sakon kirjoittajaakin, jotta saadaan homma valmiiksi. Niinkin on tehty.

Saa kysyä, jos ei ymmärrä

Sakotettavalle kerrotaan, mitä hän on tehnyt, mikä rikesakko on tai miten päiväsakon hinta ja kokonaisloppusumma määräytyvät.

– Lisäksi kerrotaan valitusohjeet, vaikka ne lukevat lapussakin.

Nykyisin asiat kirjataan yleensä suoraan koneelle eli poliisin tietojärjestelmiin. Poliisiautoissa on siihen tietoliikenneyhteys. Kun päätettä ei ole esimerkiksi poliisin moottorikelkassa, poliisi kirjoittaa sakon silloin käsin ja siirtää tiedot tietojärjestelmään myöhemmin poliisiasemalla.

– Keskimäärin sakon kirjoittaminen kestää kymmenisen minuuttia, joissakin asioissa vähemmänkin.

 

Sakkojen määristä ja rahakertymästä lisää linkin kautta toisesta jutusta.

Naisten osuus rikoksista tuomituista kasvanut

Sakkoja määrätään 80 miljoonalla eurolla vuodessa