Selkäliitto lumitöistä: Mene lähelle kinosta, varo heittovaihetta

Asennoidu lumitöihin hyötyliikuntana ja verryttele aamuisin, jotta keho on valmiina urakkaan, neuvotaan Selkäliiton oppaassa.

Liitto suosittelee kolaamista, mutta jos kaikesta huolimatta lapioit, kiinnitä huomiota lapion varren pituuteen. Selkäliiton mukaan sopiva varsi yltää kainaloon. Liian lyhyt varsi pakottaa kumaraan, ja liian pitkä tekee taakasta raskaamman.

Liitto suosittelee lapioimaan molemmilta puolilta vartaloa, jotta lihakset kuormittuvat tasapuolisesti.

– Mene lähelle kinosta. Mitä kauempaa lapioit, sitä raskaampi lumitaakka on.

Kun lunta nostetaan, selkä kannattaa pitää mahdollisimman suorana.

– Taakka mahdollisimman lähellä vartaloa, nosto jalkojen lihaksilla.

Vaarallisin vaihe

Selkäliiton mukaan lumen heittäminen on lumitöiden vaarallisin vaihe. Jos raskasta taakkaa heitetään kumarassa ja kiertyneenä, on vaarana, että välilevy pullistuu tai jopa repeää.

– Riski kasvaa varsinkin, jos vartalon hallinta ja lihaskunto ovat alentuneet.

Lunta on syytä heittää hallitusta välttäen vartalon ja selän kiertymistä.

– Kun heität lumen lapiosta, vältä selän kiertämistä. Anna lanteiden liikkua olkapäiden mukaan.

Kolaa maltilla

Kolatessakin on hyvä ottaa vain maltillinen kuorma kerralla.

– Pidä keskivartalo napakkana kolatessa, käytä jalkojen ja keskivartalon lihasvoimaa. Koeta pitää niska-hartiaseudun lihakset rentoina.

Lisäksi Selkäliitto muistuttaa, että liukuestekengistä on hyötyä lumitöissä. Itsensä satuttamisen riski on sitä suurempi, mitä heikompi lihaskunto on.