Sienikirjan älykännyköille 14-vuotiaana kehittänyt: "Minulle sanottiin, ettei siitä mitään tule"

Youtuben avulla ohjelmoinnin oppinut kuopiolainen Niklas Ansamaa, 16, koodasi älypuhelimille Sienikirjan 14-vuotiaana. Sovelluksesta tuli hyvin suosittu.

Ansamaa aloitti syksyllä tieto- ja viestintätekniikan opiskelun Liikemiesten Kauppaopistossa Helsingissä. Samalla hän pyörittää Nitomani-pelifirmaansa. Ensimmäinen pelisovellus Nitomani Tiles sai hyvän vastaanoton.

Uusin peli on Astro Speeder, jonka hän kehitti viiden hengen tiimillään.

Ansamaa on lahjakas, mutta se ei riitä. Pitää olla myös sinnikäs. Hän sanoo uskovansa itseensä.

Lannistajia riitti alkuvaiheessa.

– Sanottiin, että ei siitä kuitenkaan tule mitään. Todistin, että kyllä siitä tulee kun vain tekee.

Enää hän ei viitsi vastata, jos joku vielä alkaa kykyjä epäillä.

– Tai voin sanoa, että tätä minä haluan tehdä. Ei sinun tarvitse siitä välittää.

Ansamaa näkee rajojen sijaan vain mahdollisuuksia.

– Nuorilla on paljon annettavaa. Heihin pitää uskoa ja antaa heidän kehittää juttujaan eteenpäin.

Hän on nostanut rimaa. Reippaasti.

– Olen pian lähdössä tekemään maailmanlaajuista chattisovellusta.

Ansamaa aikoo haastaa WhattsAppin, joka kuuluu maailman suosituimpiin pikaviestipalveluihin. Hänestä tavoite ei ole niin toivottoman vaikea, etteikö siihen kannata ryhtyä.

– Maailmasta löytyy aina parannettavaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.