Sitkeä savolaispeli pääsi ennätyskirjaan

Maailman pitkäikäisin yhtäjaksoisesti kehitetty ja yhä kehityksessä oleva tietokonepeli on savolaista työtä. Leppävirralla asuva, suonenjokelaissyntyinen pelinkehittäjä Sami Maaranen julkaisi ensimmäisen version UnReal World -pelistään 1992 silloisten bbs-purkkien kautta.

Maarasen pitkäjänteinen työ on tunnustettu juuri ilmestyneessä Guinnessin Ennätysten kirjan 2017 Gamer's Editionissa, jossa UnReal World on saanut maininnan "Pisin pelin päivitysjakso".

Maaranen alkoi kehitellä peliään 15-vuotiaana. Uusi versiopäivitys katkeamattomassa sarjassa on tulossa syksyllä.

Helmikuussa peli pääsi myös jakeluun yli 125 miljoonan käyttäjän peliportaali Steamiin.

– Steam-julkaisun myötä toimeentulokin näyttää vakaalta. Ei vielä lennellä helikopterilla, mutta minulle riittävän kuukausipalkan saan, Sami Maaranen sanoo.

Maaranen kuvaa UnReal Worldia "kalevalaiseksi selviytymissimulaatioksi". Pelaaja ohjaa pelihahmoaan rautakauden Suomessa, vuoden 1000 tienoilla.

– Idea on pelkästään pysyä hengissä ja tutkia maailmaa. Toisille tuottaa tyydytystä vain rakentaa hirsitalo ja metsästellä ja kalastella. Monet pelaajat elävät täysin erakkoina, vaikka pelimaailmassa on satoja muita.

– Olen tehnyt aika radikaalejakin ratkaisuja. Täydellinen juonettomuus ei joillekin sovi lainkaan. Jotkut ovat arvostelleet, ettei pelissä tapahdu mitään.

– Ehkä siinä onkin kiero savolainen pohjavire, että sun pitää itse tehdä oman virtuaalisen elämäsi mielekkyys.

UnReal Worldin ideoinnin ja suunnittelun tukena ovat olleet kehittäjäkumppani Erkka Lehmus ja pelaajat.

Pelin valtteina Maaranen pitää sen pelimaailman syvyyttä ja realistisuutta. Peli ammentaa aineksia Suomen rautakauden historiasta ja perinteestä. Kunnianhimoinen pelinkehittäjä kokeilee muinaisia tekniikoita myös tosielämässä.

– Tekisin varmaan näitä jousiammunta- ja perinnekäsityöhommia, vaikkei olisi peliäkään. Joo, on se vähän epänörttiä, Maaranen myöntää.