Sosiaalisen median parhaaksi valittiin kyläkauppias Äkäslompolosta

Sosiaalisen median suomalaisista ilmiöistä ja vaikuttajista parhaaksi on valittu kyläkauppias ja liikemies Sampo Kaulasen Jounin kauppa. Valinta julkistettiin Some Awards -gaalassa Helsingissä.

Kaulanen on kasvattanut Kolarin Äkäslompolossa sijaitsevan markettinsa ympärille someyhteisön, jonka pääluku ylittää moninkertaisesti kaupan kotikylän asukasmäärän.

Jounin kaupan Facebook-sivustoa seuraa yli satatuhatta tykkääjää. Kaulanen on kerännyt sivustonsa seuraajat muutamaa tuhatta lukuun ottamatta kuluvan vuoden aikana.

Jounin kauppa palkittiin myös vuoden someyllättäjänä.

Kaulanen kertoo STT:lle laittaneensa oman persoonansa likoon kauppansa somemainonnassa ja jakaneensa kertomuksia muun muassa omasta painonhallinnastaan.

- Yrittäjän kannalta toimivaa someviestintää on sellainen, johon on helppo samastua ja joka ei herätä kovin negatiivisia ajatuksia tai kiistelyä. Peitsien kalisteluun ei somessa kannata lähteä, Kaulanen sanoo.

Suomalaisia sosiaalisen median vaikuttajia ja suosikkeja palkitseva Some Awards järjestetään nyt toista kertaa. Yhteensä palkintoja jaettiin 12 kategoriassa. Some Awards -tapahtuman järjestäjä on mediatalo Aller Media.

Palkittujen joukossa on muun muassa pääministeri Alexander Stubb (kok.). Hänet nimettiin vuoden someaktiiviksi. Stubb on järjestäjien mukaan käynyt vilkkaasti keskustelua sosiaalisessa mediassa, jakanut mielipiteitään ja toiminut suunnannäyttäjänä somessa kritiikistä välittämättä.

Sosiaalisessa mediassa suosioon nousevat tutkijan mukaan muita helpommin ne, jotka osaavat käyttää huumoria, vedota tunteisiin tai laittaa persoonansa likoon.

- Osa someilmiöistä on toki yhä puhtaita onnenkantamoisia, joiden nousua on mahdoton ennustaa, sanoo Helsingin yliopiston Viestinnän tutkimuskeskus CRC:ssä työskentelevä verkkotutkija Salla-Maaria Laaksonen.

Somen käyttäjistä vain pieni osa bloggaa, kommentoi tai ilmaisee muuten mielipiteitään aktiivisesti. Silti somevaikuttaminen on tehokasta, sillä somesta on tullut osa arkea niillekin, jotka eivät itse ole äänessä verkossa, Laaksonen sanoo.

- Somevaikuttaminen on ihan aitoa vaikuttamista.

Samaan aikaan, kun somesta on tullut "koko kansan media", myös esimerkiksi puhtaasti kaupalliset pyrkimykset somessa ovat yleistyneet, Laaksonen sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.