Suomeen ei haluta hotelliluokitusta

Suomi on jäämässä edelleenkin ilman hotellien tähtiluokitusta. Asiaa pohtimaan asetettu työryhmä ei ole päässyt sopuun hotellialan vapaaehtoisesta luokituksesta.

Luokitusta jarruttavat varsinkin isot hotelliketjut. Virallinen selitys on, että ketjuilla on jo oma toimintapolitiikkansa ja luokitus ei tuo niille uutta "lisäarvoa".

Sen sijaan matkatoimistoala sekä maakunnalliset matkailutoimijat ovat vuosia ajaneet tähtiluokitusta hotellipalvelujen, tapahtumien sekä kokousmatkailun helpottamiseksi. Nyt markkinoijat arvioivat kukin omalla tavallaan hotellien tasoa. Tästä koituu asiakkaille yllätyksiä ja pettymyksiä.

Ulkomailla luokitusjärjestelmästä ovat vastanneet pääsääntöisesti hotellit itse. Suomessa valtionapua ei ole odotettavissa, joten vaiva ja kulut ovat yksi vastustuksen syy. Scandic-ketju on Suomessa iso toimija, jonka ääntä hotellikenttä myötäilee.

- Hotelliluokitus lisäisi byrokratiaa ja kuluja, tiivistää Scandicin maajohtaja Aarne Hallama .

Hallaman mukaan luokitus ei edistä hotellitoimintaa Suomessa. Samoilla linjoilla on alan etujärjestön Majoitus- ja ravitsemusalan liiton varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi .

- Luokitusjärjestelmät ovat teknisiä ja vanhanaikaisia. Ne sopivat huonosti nykybisnekseen. Markkinoilla ei ole tilausta niille. Tämän toimme myös esille luokitustyöryhmässä, hän muotoilee.

Suomessa painotetaan hotellien tason arvioinnissa varustetasoa. Ulkomailla neljä tai viisi tähteä ansaitaan kuitenkin lähes yksinomaan palvelutason ja henkilökunnan määrän perusteella.

Suomalaishotellit vastustanevat luokitusjärjestelmiä sen vuoksi, että neljän tai viiden tähden saavuttaminen vaatisi lisää henkilökuntaa ja asiakkaan hyvinvointiin liittyviä palveluja.

Ennen loppuraporttia työryhmä kuitenkin odottaa, syntyykö Matkatoimistoalan liiton, Helsingin kaupungin ja alueen hotellien välille sopimus tähtiluokituksen pilottikokeilusta. Mikäli kokeilu onnistuisi, se saattaisi vielä lähentää tahot luokituksen kannalle.

Pikatesti uudessa Scandic-hotellissa Vierumäellä osoitti eurooppalaisen tähtiluokitusjärjestelmän soveltamisen haasteet ja hankaluudet.

Kun neljän ja viiden tähden vaatimuslistat käytiin läpi, hotelli täytti niistä suurimman osan. Vain kalleimmat huippupalvelut jäivät puuttumaan. Kokonaisarvioksi tuli 4,5 tähteä.

Käytännössä taso on hieman korkeampi, sillä hotelli oli luopunut joistakin luksuspalveluista Joutsenmerkin ekologisuuskriteerien vuoksi.

- Tähtiluokitus ei ota huomioon ekologisuutta. Kun vähennämme jätettä, menetämme tähtiä. Se ei voi olla oikein, sillä moni nykyasiakas mittaa hotellin tasoa myös ekologisuudella, ei vain kylppäristä löytyvien tuppojen määrällä, sanoo Scandic Vierumäen johtaja Tomi Saarelainen .

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.