Tästä syystä Suomen ilmavoimien lipuissa on hakaristi

Perjantaina vietetään Suomen ilmavoimien 97. vuosipäivää. Suomen ilmavoimat on itsenäisenä puolustushaarana yksi maailman vanhimmista ilmavoimista.

Ilmavoimien perustamispäivänä pidetään 6. maaliskuuta 1918, jolloin ruotsalainen kreivi Eric von Rosen lahjoitti Suomen lentojoukoille näiden ensimmäisen lentokoneen, Thulin typ D -tiedustelukoneen.

Alunperin koneen siivissä oli ollut Thulinin lentokoulun tunnukset. Ennen Suomeen lentämistä tunnukset oli peitetty maalaamalla päälle valkoinen ympyrä. Von Rosen oli maalauttanut ympyrän keskelle vielä henkilökohtaisen onnenmerkkinsä, sinisen hakaristin.

Sininen hakaristi sijoitettuna valkoiseen ympyrään määrättiinkin armeijan lentokoneiden tunnukseksi jo samassa kuussa. Samalla hakarististä tuli myös armeijan panssaroitujen ajoneuvojen tunnus ennen jatkosodan alkua.

Liittoutuneiden valvontakomission kehotuksesta hakaristin käytöstä luovuttiin Lapin sodan aikana huhtikuussa 1945, koska se yhdistettiin toisessa maailmansodassa hävinneen natsi-Saksan tunnukseen.

Tämän jälkeen otettiin käyttöön pyöreä valko-sini-valkoinen kokardimainen kansallistunnus.

Hakaristi ei jäänyt kuitenkaan täysin historiaan. 1950-luvulla ilmavoimien joukko-osastoille suunniteltiin omat liput. Lippujen keskikuviossa päädyttiin Akseli Gallen-Kallelan jo vuonna 1918 suunnittelemaan, lentokoneen ohjaajille myönnettävään Suomen lentomerkkiin, jossa siipikehätunnuksen keskellä on musta hakaristi. Sama kuvio esiintyy edelleenkin ilmavoimien joukko-osastojen lipuissa ja kunniamerkeissä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.