Tätä sitrushedelmää kannattaa suosia

Kaikista sitruksista erityisesti verigreippiä kannattaa suosia, sillä sen terveysvaikutukset ovat huikeat. Se on myös maultaan makeampi kuin tavallinen greippi, kirjoittaa Keskisuomalainen.

Verigreipin punainen väri tulee antioksidanttisesta lykopeenista, jota on paljon myös tomaatissa, papaijassa ja vesimelonissa. Lykopeenin tiedetään vaikuttavan suotuisasti erityisesti sydänsairauksien ja joidenkin syöpien ennaltaehkäisyssä.

Verigreippi tai myös tavallinen greippi kuuluu monen aamiaispöytään mehuna tai sellaisenaan syötynä.

Verigreippi on myös hyvä vaihtoehto erilaisissa salaateissa lempeän ja raikkaan makunsa ansiosta. Sen seuraksi sopivat erityisesti avokado ja fenkoli, juustoista pirtsakka vuohenjuusto.

Kokeile verigreippiä myös risottoon, kanaruokien maustajaksi tai vaikkapa uunissa paistetun lohen seuraksi.

Verigreippi-vuohenjuusto­salaatti

noin neljälle

1 verigreippi

2 Belgian endiiviä

reilusti erilaisia salaatteja, esimerkiksi friseetä, rucolaa tai babypinaattia

noin 150 g tuorevuohenjuustoa

4 rkl oliiviöljyä

1 tl valkoviinietikkaa

suolaa, pippuria

greippimehua

1. Leikkaa verigreipistä kuori ja leikkaa lohkot irti kalvoista. Säästä irtoava mehu kastiketta varten.

2. Halkaise endiivit ja leikkaa pois kovahko sisäosa. Leikkaa endiivit lohkoiksi.

3. Asettele tarjoilulautaselle salaatteja ja endiivin lohkoja.

4. Leikkaa vuohenjuusto viipaleiksi ja aseta salaattien päälle.

5. Valmista kastike greipin mehusta, valkoviinietikasta, oliiviöljystä ja suolasta ja pippurista. Pirskottele kastike salaatin päälle.

6. Aseta lopuksi salaatin pinnalle verigreipin lohkot.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.