Takaa-ajoja joka viikko - usein nuori mies humalassa

Itä-Suomessa on tänä vuonna ollut jo 20 takaa-ajotilannetta.

– Kovien ylinopeuksien ja takaa-ajotilanteiden määrä on kevään tullen lisääntynyt, ylikomisario Petri Pahkin Itä-Suomen liikennepoliisista sanoo.

– Takaa-ajotilanteita sattuu jossain päin Suomea päivittäin. Itä-Suomessakin tilanteita on keskimäärin muutama viikoittain. Käytännössä kuitenkin talvella takaa-ajoja oli vähemmän ja viime viikkoina niitä on ollut useita.

– Eniten karkuun yritetään ajaa viikonlopun ilta- tai yötunteita. Usein taustalla on jokin rike, joka selviäisi pienellä rangaistuksella, mutta kuljettaja lähtee karkuun ja aiheuttaa vakavia vaaratilanteita.

– Poliisin mielestä riskinotto on täysin turhaa, sillä pysäytysmerkin noudattamatta jättämisestä ja sen jälkeen tapahtuvista liikennerikoksista seuraa paljon suurempia rangaistuksia kuin olisi seurannut jostain varustepuutteesta tai pelosta puhallutusta kohtaa.

Pahkinin mukaan takaa-ajo johtaa lähes poikkeuksetta siihen, että poliisi tavoittaa kuljettajan ja määrää hänet väliaikaiseen ajokieltoon. Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen käsitellään myöhemmin oikeudessa.

Vaarallinen ajo pysäytettävä

Poliisi luopuu noin viidenneksessä tapauksista auton, moottoripyörän tai mopon seuraamisesta tilanteen riskien takia. Usein kuljettaja on jo tunnistettu tai myös kuvattu poliisiauton videolle.

– Takaa-ajo voidaan keskeyttää ja mennä odottamaan kuskia esimerkiksi hänen kotiosoitteeseensa, poliisit kertovat.

Ylikonstaapeli Antti Mönkkönen Itä-Suomen liikennepoliisista oli mukana pysäyttämässä moottoripyöräilijää Kuopion keskustassa viime viikonloppuna.

Poliisit mittasivat kuopiolaisen 17-vuotiaan pojan nopeudeksi Tasavallankadulla 102 kilometriä tunnissa. Paikalla on 50 kilometrin tuntinopeusrajoitus. Ilta oli pimeä ja lauantaiyönä keskustassa oli liikkeellä paljon jalankulkijoita.

Pojan kyydissä ollut matkustaja peitti kädellään moottoripyörän rekisterikilven ja kuljettaja lähti ajamaan karkuun. Hän ajoi Kuopion torille, kävelykadulle ja pitkin keskustaa, kunnes pysähtyi Asemakadulle. Tilanne oli pojalle täysin toivoton, sillä kaikki likenevät poliisit olivat pysäyttämässä häntä.

– Kaikki vapaat partiot hälytettiin estämään häntä ajamasta keskustassa, Mönkkönen kertoo.

Samalla partiot varoittivat hälytysäänillä ja -valoilla jalankulkijoita niin, että he ehtivät väistää alta pois. Tilanne oli moottoripyöräilijän nopeuden takia hengenvaarallinen, joten partiot sumputtivat hänet keskustan laidalle.

– Mopon ja moottoripyörän pysäyttäminen on hankalaa, koska siinä ei voi käyttää samoja pakkopysäytyskeinoja kuin autoon.

Poliisi voi esimerkiksi kiilata auton tien sivuun tai käyttää auton renkaiden tyhjentämiseen piikkimattoa.

– Karkuun lähteminen on aivan hirveää hommaa. On aivan älytöntä, että jostain kuvitteellisesta syystä lähdetään karkuun ja aiheutetaan suurta vaaraa muille. Usein karkuun ajamisen syynä on pysäytystilanne, jossa poliisi haluaisi tarkistaa kuljettajan tai mopon kunnon. Kuljettaja kuvittelee tilanteesta jotain suurempaa ja lähtee karkuun, Mönkkönen kertoo.

– Kuljettajalta voi puuttua ajokortti tai hän on vähän päissään.

– Olipa syy mikä tahansa, takaa-ajo on aina vaarallista.

– Kun kuljettaja sitten jää kiinni, pääsääntöisesti hän ymmärtää aiheuttamansa vaaran. Sitten asiaa selitellään vaikka miten. Vain harva vähättelee aiheuttamaansa tilannetta.

Mönkkösen mukaan valtaosa poliisia karkuun lähtevistä kuljettajista osoittautuu nuorehkoiksi miehiksi.

– On naisiakin tullut näissä tilanteissa vastaan. Osa mieskuljettajistakin on kokeneita, joilla vain tulee jokin aivoitus sillä hetkellä. Eläkeikäisiä ei ole tarvinnut olla pysäyttämässä, Mönkkönen pohtii takaa-ajettujen profiilia.

Vain pieni osa pysäytyksistä

Vaikka takaa-ajoja on Suomessa joka päivä jossain päin maata, silti ne ovat harvinaisia suhteessa pysäytysmääriin, miten paljon poliisit tekevät tarkastuksia tien päällä.

Yli puolet poliisia karkuun lähtevistä kuljettajista on päihtyneitä. Huumausaineiden vaikutuksen alaisena ajavien osuus on lisääntynyt.

Jos takaa-ajo johtaa ulosajoon tai törmäykseen, useimmiten tilanteessa loukkaantuu takaa-ajettu itse. Poliisille loukkaantumisia on sattunut äärimmäisen harvoin. Joskus harvoin alle on jäänyt sivullisia.

Poliisin on usein pysäytettävä päihtynyt kuljettaja joka tapauksessa, ettei hän jatka päihtyneenä ajoa ja vaaranna muita. Poliisi voi käyttää voimakeinoja: kiilata, ajaa autolla kiinni tai piikkimatolla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Oikein ajava kunnon mopoilija voi saada palkkion

Erikoinen takaa-ajo Siilinjärvellä - Poliisi juoksi traktorilla karkuun ajaneen miehen kiinni

Rattijuoppojen autojen takavarikointia tehostetaan - kansanedustajien aloite puri

Maistissa ajavien määrä kasvoi suurimmaksi kymmeneen vuoteen

Uusimmat

Kotimaa

Viimeistään tänään hyvästellään kesä ja vaihdetaan syysvaihteelle

Ulkomailla lääkäriksi opiskelevien määrä on kasvanut selvästi

Kunnat halukkaita kokeilemaan työvoimapalvelujen siirtoa valtiolta kunnille

Aamun liikenteessä varottava liukkaita tienpintoja

Tutkijat ehdottavat vanhustenhoitoon uudistuksia, joilla lisähoitajia ei tarvittaisi

Medix-palkinnot eturauhassyövän ja lasten sydänlihassairauksien geneettiselle tutkimukselle

Näkökulma: Huippujen nostaminen ei vaadi sivullisia uhreja – "Voi kysyä, haluammeko pitää yllä sellaisia kulttuureita ja instituutioita, joihin täytyy kasvattaa ja kouluttaa taas uusia ihmisiä nöyryyttämällä"

Rinne STT:lle: Suomen ja EU:n brexit-linjassa ei muutoksia – "Syyskuun lopun takaraja on vain viitteellinen"

Seitsemää nuorta kuljettaneen mopoauton ulosajosta yksi sairaalaan

Kiinalaisista verkkokaupoista tilattujen pakettien pyörittely kääntyi Postille ensi kertaa voitolliseksi

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.