Tavio Bernerin ehdotuksesta: "Ulkomaalaiset suuryritykset käärivät voitot – veronmaksajien kustannuksella"

VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja, kansanedustaja Ville Tavio (ps.) varoittaa, että pääministeri Juha Sipilän (kesk.) johtama hallitus on myymässä VR:n yksityisille yrityksille pilkkahintaan. Tavion mukaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ja hallitus ovat siirtämässä VR:n junat perustettavaan uuteen kalustoyhtiöön, josta valtio taas antaa ne yksityisten yritysten käyttöön.

– Tällaista toimintamallia ei ole käytössä missään muualla maailmassa. Kilpailutuksen voittanut yritys olisi pakotettu käyttämään liikennöinnissään valtion omistamia junia. Jos Bernerin ehdotus toteutuu, niin pian ulkomaalaiset suuryritykset käärivät voitot – veronmaksajien kustannuksella, Tavio kertoo tiedotteessaan.

Tavion mukaan kilpailun avaaminen on suomalaisten etu vain, jos se toteutetaan hallitusti ja kansallinen etu edellä. Muuten rautateiden matkustajaliikenteessä seuraa kermankuorinta: Yksityiset yritykset ajavat suositut kannattavat junareitit itselleen voitoksi, mutta valtio ajaa hiljaisemmat kannattamattomat yhteydet tappioksi veronmaksajien piikkiin.

Tavio kysyy, missä ovat kilpailun avaamisen hyödyt, kun Bernerin mallissa kilpailu ei olisi lainkaan vapaata. Bernerin mallissa VR:n matkustajaliikennemonopolista siirrytään valtion kalustoyhtiömonopoliin. Kalustoyhtiömonopoli ei johda julkisten menojen alenemiseen, lippuhintojen laskemiseen eikä junakaluston valikoiman laajenemiseen.

VR:ää ei yksityistetä eikä väkeä irtisanota

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtaja Mirja Vehkaperä (kesk.) korostaa, että ministeri Bernerin esittelemä VR:n henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle säilyttää VR:n ja siihen liittyvät muut yhtiöt 100-prosenttisesti valtionyhtiönä. Ketään ei myöskään irtisanota.

– Tässä on kyse asiasta, jota alettiin valmistella jo aiemman liikenneministerin, nykyisen europarlamentaarikon, Merja Kyllösen (vas.) ministerikaudella. Valmistelu on ollut perusteellista, mikä takaa pitkät siirtymäajat sekä juuri sen, että sen enempää kalustoa kuin yhtiötä ei olla myymässä mihinkään, Vehkaperä sanoo.

Vehkaperä jatkaa, että valtio huolehtii jatkossa myös osto- ja velvoiteliikenteen piiriin kuuluvasta junaliikennöinnistä.

– Suomi on yksi harvoja Euroopan maita, joissa raideliikenne on vielä monopolisoitu. Meilläkin liikenne maalla, merellä ja ilmassa on jo aiemmin avattu vapaasti kilpailtavaksi. Asia tuodaan käsittelyyn nyt, jotta halukkaat toimijat, kuten Helsingin seutuliikenne, pääsevät aikanaan mukaan pääkaupunkiseudun lähiliikenteen kilpailutukseen, Vehkaperä kertoo.

Vehkaperä arvioi, että kilpailutuksen avaaminen pitkillä siirtymäajoilla tuo myös uusia mahdollisuuksia paikallisliikenteen suunnitteluun ja lisäämiseen.

– Kun tulee lisää toimijoita, yleensä tulee myös lisää työpaikkoja, Vehkaperä toteaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lintilä: Tässä puretaan liikenteen viimeinen monopoli

Berner: Maakunnat voisivat jatkossa järjestää ja kilpailuttaa liikennettä