Temperamentti vääristää tyttöjen ja poikien arvosanoja

Samat temperamenttipiirteet vaikuttavat tyttöjen ja poikien koulumenestykseen eri tavoin, sanoo psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen. Professorin mukaan tytöt hyötyvät poikia enemmän siitä, jos heidän temperamenttinsa on koulun odotusten suuntainen. Jos esimerkiksi tytön temperamenttipiirteisiin kuuluu sinnikkyys, hän hyötyy arvosanoissaan ominaisuudesta enemmän kuin sinnikäs poika.

Keltikangas-Järvinen ja filosofian tohtori Sari Mullola havaitsivat ilmiön temperamenttitutkimuksessa, johon osallistui 4 009 yhdeksäsluokkalaista ja 274 opettajaa. He eivät kuitenkaan löytäneet selitystä sille, miksi tytöt hyötyvät joistakin temperamenttipiirteistä enemmän.

Opettajatkin ovat ihmeissään siitä, kuinka he voisivat arvostella oppilaitaan oikeudenmukaisemmin, Keltikangas-Järvinen sanoi Maailman paras koulu? -kirjan julkistamistilaisuudessa.

- Opettajilla ei ole yhteismitallisia ohjeita siihen, miten paljon kuhunkin arvosanaan pitäisi osata. Heillä ei myöskään ole ohjeistusta siitä, miten paljon persoonallisuutta otetaan mukaan arvosteluun. Tästä seuraa tilanne, jossa jokainen opettaja voi ottaa niin paljon persoonallisuutta mukaan, kuin itse haluaa.

Keltikangas-Järvinen ehdottaa, että temperamentin vaikutusta arvosanaan voisi vähentää esimerkiksi niin, että oppilaan osaamista ja työskentelytyyliä eri oppiaineissa arvioitaisiin erillisesti.