Tiedätkö, mikä on takuuvarmin tapa säilöä kasviksia ja marjoja?

Säilönnässä on tärkeintä miettiä säilytystiloja ja omia tarpeita. Onko käytössä pakastinta tai kylmiötä? Tai minkä verran on kaappitilaa?

– On turha ostaa kymmeniä kiloja marjoja pakastettavaksi, jos käytössä on vain pieni pakastinlokero. Tällöin voi pohtia, säilöökö osan marjoista esimerkiksi mehustamalla tai hilloamalla. Tai tuleeko koko 20 kiloa käytettyä seuraavaan satokauteen mennessä, kertoo kotitalousasiantuntija, ravitsemusterapeutti Ringa Remes Pohjois-Karjalan Martoista.

Pakastaminen on ehkäpä tunnetuin, vaivattomin ja takuuvarmin tapa säilöä marjoja ja kasviksia, kirjoittaa Karjalainen. Pakastaminen lisäksi säilyttää parhaiten ravintoaineet, kuten C-vitamiinin.

Remeksen mukaan pieni määrä sokeria marjojen seassa auttaa vitamiinien ja marjan rakenteen säilymisessä.

Pakkaseen pannaan aina vain tuoreita ja hyvälaatuisia marjoja ja vihanneksia. Siellä ne säilyvät noin vuoden verran.

Remes neuvoo pakastamaan marjat ja kasvikset tulevassa käyttömuodossaan.

– Esimerkiksi tuoresoseena puuroihin, paloina tai kokonaisina jälkiruoaksi tai vaikkapa smoothieen, joita varten voi myös tehdä valmiita marjasekoituksia.

Myös yrtit soveltuvat erinomaisen hyvin pakastettaviksi. Niitä voi pakastaa silputtuna muun muassa muoviseen jääpalamuottiin, jolloin saa valmiita annospaloja.

– Kasvikset useimmiten esikäsitellään kiehauttamalla ennen pakastusta. Näin ne säilyttävät värin ja rakenteensa paremmin, kun entsyymitoiminta pysähtyy kiehautuksen seurauksena. Myös sieniä voi pakastaa. Ensin ne tulee esikäsitellä eli sienistä riippuen joko paistaa, keittää tai ryöpätä.

Kuivaaminen on hyvä muoto säilöä niin marjoja, hedelmiä kuin sieniäkin. Siitä on itse asiassa tullut jonkinmoinen villityskin. Ringa Remeksen mukaan kuivatut tuotteet säilyvät pidempään hyvinä kuin pakastetut, ne vievät vähän tilaa ja ne voidaan säilyttää huoneenlämmössä. Kuivattaminen ei myöskään vaadi juurikaan energiaa.

– Kuivatuissa tuotteissa vitamiinien hävikki on kuitenkin suurempaa kuin esimerkiksi pakastettaessa.

Ulkona kuivattaviksi sopivat muun muassa villiyrtit, mustatorvisienet ja mustikat. Pieniä määriä marjoja, sieniä, yrttejä ja omenaa voi kuivata myös uunin jälkilämmössä tai saunan lauteilla. Suurempia määriä kuivatessa Remes suosittelee hankkimaan kasvikuivurin.

– Kuivatut omena- tai porkkanasiivut on kätevä ottaa mukaan esimerkiksi talven hiihtoretkille.

Lue lisää aiheesta maanantain Savon Sanomista.