Ratkaisua Kuopion kävelykadun rauhoittamiseksi ei ole näköpiirissä: "Toki olisi parempi ja turvallisempi niin, ettei katolla olisi paikoitusta"

Anttilan kiinteistön, jota Vihtoriksi nykyään kutsutaan, julkisivuremontista on satanut omistajayhtiö Citycon Oyj:n laariin pelkästään positiivista palautetta.

Sen sijaan Anttilan katolle jääneestä autoparkista on tullut yhtiölle negatiivista palautetta. Kävelykatu on tältä osin Kauppakadulla yhtä jalankulkijoiden ja autoilijoiden sekamelskaa.

– Toki olisi parempi ja turvallisempi niin, ettei katolla olisi paikoitusta. Meillä ei kuitenkaan ole vireillä suunnitelmia tilan uudelleen rakentamiseksi, sanoo kaupallinen johtaja Mari Laaksonen Citycon Oyj:stä.

Hän sanoo yhtiön kuitenkin olevan avoin ehdotuksille ja valmis neuvottelemaan Kuopion kaupungin kanssa asiasta.

– Jos jollain taholla on tilatarpeita kiinteistöämme kohtaan, olemme toki kiinnostuneita, muotoilee hän.

Entä jos Kuopion kaupunki vuokraisi Cityconilta autoparkin ja sulkisi sen?

– Ei ole kaupungin intressi vuokrata Anttilan katolta parkkia! Kyllä kiinteistökehityshanke on Cityconin käsissä, viskaa pallon takaisin kaupungin kiinteistöjohtaja Jari Kyllönen.

Kattoparkin rakentaminen liike- ja toimistotiloiksi on tutkittu Laaksosen mukaan perusteellisesti. Rakentaminen olisi kallista.

– Alunperin suunniteltiin, että Finnkinon uusi elokuvateatteri olisi rakennettu katolle, jolloin parkki olisi poistunut, mutta teatterihanke toteutui sitten toisaalle, muistuttaa Laaksonen.

Hanketta varten oli asemakaavakin valmiina.

– Siinä Anttilaa olisi korotettu kahdella kerroksella, eikä teatterilla ollut autopaikkavaateita. Nykyiset autopaikat oltiin sijoittamassa katolta torin alle samoin kuin huoltoliikennekin, sanoo Kuopion kaupungin asemakaavapäällikkö Martti Lätti.

Nyt toimisto- ja liiketilan rakentamisella katolle on niin kova hintalappu, ettei se Lätistä ole realismia.

– Autopaikat maksavat noin 30 000 euroa kappale toriparkissa. Jos katolle rakennettaisiin lisätilaa, pitäisi niille osoittaa uusia autopaikkoja plus lisäksi olisi korvattava nykyiset paikat. Kaupungilla ei ole rahoja tämän asian ratkaisuun.

Citycon on vuokrannut kattopysäköinnin AutoParkki Norden Oy:lle. Anttilan katolla on 125 maksullista autopaikkaa, joista osa on sopimuspaikkoja.

– Siitä voi jokainen laskea hintalappua autopaikkojen siirrolle, sanoo Lätti.

Ratkaisua Kauppakadun kävelyosuuden rauhoittamiseksi ei siis ole näköpiirissä.

– Mutta eihän sitä tulevaisuudesta tiedä. Pysäköinti- ja autopaikkanormeja voidaan tarkastella. Väheneekö paikkatarve tulevaisuudessa, jää nähtäväksi. Toiveajatukseni on, että Anttilan kattoparkki tulisi tarpeettomaksi, sanoo Lätti.

Laaksonen huomauttaa, että liiketalossa Cityconin vuokralaisina oleville Anttilalle ja Ruokakeskolle kattoparkki on tärkeä.

– Asiakkaat ovat tottuneet käyttämään sitä toriparkin sijaan.

Kommentti: Matkakeskushan sinne piti laittaa

Kauppakäytävästä tulikin hallintokäytävä: "Ei ole ihme ettei saada toimijoita"