Turvotus ja närästys joulun riesana

Jos vatsa vaivaa jouluna, kyse on useimmiten turvotuksesta. Närästys seuraa hyvänä kakkosena.

– Yleisin vaiva on mahalaukun voimakkaasta venytyksestä tuleva täyttävä tunne. Se johtaa vatsaontelon paineen nousuun ja se puolestaan lisää toissijaisesti refluksia eli mahansisällön ja ennen kaikkea suolahapon nousua ruokatorveen, toteaa professori, ylilääkäri Martti Färkkilä Hyksin Gastroenterologian klinikalta.

Vatsan turvotus ilmenee ähkyisenä olona, ja se saa vaatteet kiristämään. Närästys taas on polttavaa ­tunnetta rintalastan takana. Myös mahan hapanta sisältöä voi nousta suuhun asti.

Voimakas turvotus on hankalampi hoitaa kotikonstein kuin närästys.

– Närästys menee nopeammin ohi kuin mahalaukun turvotus. Tällainen venytyskipu laukeaa vasta sitten kun maha on tyhjentynyt. Joten valitettavasti ainoa hyvä konsti on ennaltaehkäisy eli että ei syö liikaa.

Färkkilällä on kuitenkin antaa toinenkin vinkki, jolla voi yrittää helpottaa turvottavaa oloa.

– Oireisiin auttaa, jos oikaisee pitkälleen niin, että makaa mahaportti alaspäin eli oikealla kyljellä.

Ylensyönti aiheuttaa siis turvotusta, mutta harvemmin närästystä.

– Tärkeämpi syy närästykseen on ilman nieleminen ja hotkiminen, Färkkilä toteaa.

Närästyksen oireita voi taltuttaa muutamalla helpolla keinolla:

– Juo vettä, se huuhtelee suolahapon pois. Maitoa ei pidä juoda, sillä se lisää suolahapon eritystä. Hanki apteekista reseptivapaita antasideja, jotka neutraloivat mahan liikahappoisuutta. Seisoma-asento tekee hyvää, samoin osittainen makuuasento, jossa pääpuoli on ylempänä eli niin että suolahappo ei pääse kiipeämään ruokatorvea pitkin ylös, Färkkilä neuvoo.

Aterian jälkeinen rauhallinen liikunta helpottaa oloa, mutta voimakkaampi liikunta sen sijaan lisää närästystä.

– Kävely on hyvä, sillä se helpottaa myös vatsan turvotusta eli laskee vatsaontelon painetta, joka puolestaan vähentää närästystä.

Oma ryhmänsä ovat ns. yönärästelijät, joilla oireet eivät ilmene heti ruokailun jälkeen, vaan vasta yöllä.

– Heidän kannattaa välttää iltasyömistä sekä erityisesti rasvaisia tai runsaasti proteiinia sisältäviä aterioita, koska nämä tyhjenevät mahasta hitaasti ja lisäävät suolahapon eritystä. Pihviruokien lisäksi pitäisi välttää alkoholia ja erityisesti valkoviiniä, joka laskee alemman sulkijalihaksen painetta. Hiilihapotettuja juomia ja purukumin syöntiä kannattaa myös välttää, Färkkilä kertoo.

Yöaikaisista oireista kärsivien kannattaa myös nostaa sängyn päätyä 7–10 senttiä vaikkapa kirjapinon avulla.

Milloin vatsavaivojen kanssa pitää mennä lääkäriin?

Turvottelun kanssa useimmat tulevat kohtuullisen hyvin toimeen, mutta jos vatsavaivoihin liittyy hälyttäviä oireita, kuten ripulia, veriulosteita, väsymystä tai laihtumista, on syytä hakeutua lääkäriin.

Närästystä kannattaa tutkia, jos oireet ovat päivittäisiä ja jatkuvia tai jos närästykseen liittyy nielemisvaikeuksia, ruoan takertumisen tunnetta tai oksentelua. Samoin jos refluksitautiin liittyy ruokatorven ulkoisia oireita, kuten pitkittynyttä yskää ja äänen käheyttä.

Erittäin tärkeää on osata erottaa närästys sydänperäisistä oireista.

– Näissä tehdään toistuvasti virheitä, sillä molemmat kivut voivat tuntua samoilla alueilla, säteillä käsivarsiin, tuntua rintalastan alueella ja säteillä leukaperiin. Nyrkkisääntö on, että sydänperäinen kipu tulee rasituksessa, närästys aterian jälkeen, Färkkilä toteaa.

– Nuorilla ja aikuisilla ruokatorvikivun voi sulkea hyvin pois käyttämällä korkea-annoksista protonipumpun estäjää, jolloin mahalaukku neutraloituun täysin ja jolloin myös kipujen pitäisi hävitä täysin. Sen sijaan iäkkäämpien henkilöiden, joilla on tällaisia oireita, pitäisi aina muistaa sydänperäisen kivun mahdollisuus.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.