Tutkimus: Opettajat haluaisivat parempaa työrauhaa ja pienempiä ryhmäkokoja, mutta eivät vaihtaisi ammattiaan

Opettajat ovat Suomessa tyytyväisempiä ammattiinsa kuin muissa maissa, ilmenee talousjärjestö OECD:n tutkimuksesta. Suomalaisopettajat uskovat muita enemmän, että heidän ammattiaan arvostetaan yhteiskunnassa. He valitsisivat opettajan ammatin yhä, jos saisivat päättää ammattinsa uudelleen.

Tutkimuksen mukaan opettajien ja oppilaiden suhteet ovat hyvät ja keskinäinen luottamus vahva. Kuitenkin järjestyksen ylläpitoon kuluu paljon aikaa, ja opettajat kokevatkin ongelmana työrauhan ylläpidon. Opettajat haluaisivat pienentää opetusryhmiä, jos siihen olisi käytettävissä varoja.

Suomessa on oppilaiden keskinäistä uhkailua, solvaamista ja henkistä kiusaamista eniten kaikista tutkimukseen osallistuneista maista Uuden-Seelannin, Maltan, Belgian ja Etelä-Afrikan ohella.

OECD:n Talis 2018 -tutkimus julkistettiin keskiviikkona 48 maassa. Edellisen kerran Talis-tutkimus toteutettiin vuonna 2013.

Oppilasarviointiin tarvitaan lisää osaamista

Opetusministeri Li Andersson pitää suomalaisen hyvinvointivaltion kulmakivenä koulua, joka takaa kaikille yhdenvertaisen mahdollisuuden oppia tarvitsemansa tiedot ja taidot.

–  Koulumme kykenevät tarjoamaan laadukasta ja tasa-arvoista opetusta ainoastaan, kun opettajamme voivat työssään hyvin ja heillä on aikaa sekä mahdollisuuksia kehittää omaa osaamistaan, Andersson sanoi ministeriön tiedotteessa.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset opettajat kehittävät osaamistaan aktiivisesti. Verrattuna edelliseen, viiden vuoden takaiseen tutkimukseen opettajien ammatillisen osaamisen kehittämisen tarve oli kasvanut eniten oppilasarvioinnin käytännöissä.

Opettajat tarvitsevat osaamisensa kehittämistä myös tieto- ja viestintäteknologiassa sekä erityisoppilaiden opettamisessa.

–  Osaamisvaatimukset muuttuvat juuri nyt kaikilla aloilla nopeasti muun muassa teknologisen kehityksen myötä. Siksi meidän on kyettävä purkamaan tehokkaasti tekijöitä, jotka estävät opettajiamme päivittämästä osaamistaan, Andersson sanoi.

Suurin este ammatillisen osaamisen kehittämiselle on suurimman osan mielestä työaikataulu. Esteiksi mainittiin myös kannustimien vähäisyys ja sopivan kehittämistoiminnan tarjonnan puute.

Talis-tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2018 opettajille ja rehtoreille suunnatuilla verkko- ja paperikyselyillä. Vastaajat valittiin satunnaisotannalla.

Mukana tutkimuksessa oli 155  000 opettajaa ja 8  900 rehtoria. Suomessa tutkimukseen osallistui noin 2  800 yläkoulun opettajaa ja 150 rehtoria.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kotimaa

Uutisanalyysi: Moni köyhyysmittari osoittaa väärään suuntaan – miksi yksi ostaa viimeisillä rahoillaan limsaa ja toinen reissaa velaksi?

Nuorisosäätiön entinen johto kiinnitti miljoonalainan vakuudeksi kerrostalon Helsingistä – "Allekirjoituksesta näkee, ettei se ole minun", sanoo säätiön hallituksen ex-jäsen

Koira kahvilassa ei ole kiistakapula – eikä erityisen yleinen vieras

Lauhan talven vitsaukset: väärän värinen jänis, märkä siili ja kiepitön riekko

Poliisi epäilee suden jääneen auton alle Kemiönsaaressa

Kysely: Haluttomuus muuttaa, työpaikkojen niukkuus ja väärä koulutus estävät työllistymisen – vain vajaa kolmannes pitää liian korkeita palkkakustannuksia työttömien työllistymisen esteenä

Kaksi ihmistä on kuollut Valkeakoskella nokkakolarissa

Wuhanin koronavirusepäilyt Ivalossa ovat aiheettomia – "Valtava helpotus"

Tartuntatautien erikoislääkäri rauhoittaa pelkoja uudesta koronaviruksesta – "Kausi-influenssaan sairastuu pahimmillaan liki miljoona ihmistä"

Suomi on valmistautunut Wuhanin koronaviruksen uhkaan – ohjeet syynätty ja sairaanhoitopiirit valmiina

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.