"Tyytymättömissä puhutaan prosenteista"

(Juttu on julkaistu Savon Sanomissa 14.6.2009)

- Me olemme aina pyrkineet ja pyrimme vastakin harjoittamaan markkinointia ja myyntiä niin selkeästi kuin mahdollista, aloittaa Directa Oy:n toimitusjohtaja Ville Komppa vastauksensa.

Noin puolentoista vuoden aikana julkisuuteen noussut kritiikki osoittaa, että kaikkien mielestä toiminta ei ole ollut selkeää.

Hakemistoyrityksen googlettamalla löytää sivutolkulla epäilyjä huijauksesta. Yli tuhat yrittäjää on jättänyt Directasta tutkintapyynnön poliisille.

Ville Komppa, 33, on vastannut kritiikkiin pääasiassa tiedotteissaan. Niissä hän on muun muassa uhannut jättää vastaiskuksi tutkintapyynnöt jokaisesta perättömästä ilmiannosta .

Nyt, Savon Sanomien puhelinhaastattelussa, Kompan sävy on sovittelevampi.

Viestintää kehitetty

Kompan mukaan Directa tekee asiakkailleen tarkoin selväksi, miten palvelun maksulliset hakuosumat syntyvät ja mistä asiakkaita laskutetaan. Hän kertoo yrityksen selkeyttäneen markkinointiaan sen jälkeen, kun se havaitsi väärinymmärryksiä syntyneen .

- Jos tutustuu toimittamaamme kirjalliseen materiaaliin ja kuuntelee myyntikeskustelun tarkasti, ei ole mahdollista tehdä tulkintaa, että me myisimme asiakaskontakteja.

Monet Directan asiakkaat ovat ymmärtäneet juuri näin.

- Jos pitäisi spekuloida, mistä väärinymmärrykset johtuvat, niin todennäköinen syy on se, että ihmiset mieltävät numeropalveluluonteisen palvelun sellaiseksi, että sieltä yhdistetään puheluita. Meillä ei ole sellaista palvelua koskaan ollut.

Toinen syy palautteeseen on Kompan mielestä se, että asiakkaat ovat vuoden sopimuskauden aikana unohtaneet, millaisen palvelun vuosi sitten ostivat.

- Sen vuoksi lähetämme nykyään asiakkaalle kuukausittain viiden euron ylläpito- ja seurantapalvelulaskun, jotta hän muistaa, että me olemme olemassa.

Palvelulla käyttäjiä

Directa ylläpitää 020300200.com-yritystietohakemistoa.

Verkkosivujen kävijämääriä mittaavan TNS Metrixin mukaan se on alallaan Suomen suosituin, mikä Kompan mukaan selittää asiakkaille kertyvät sadat tai jopa tuhannet hakuosumat.

Directan mediatuote on näkyvyys hakemistossa ja numeropalvelussa. Se julkaisee sivuillaan ilmaiseksi perustiedot kaikista yrityksistä, mutta tarjoaa rahan vastineeksi mahdollisuuden täyttää palveluun lisätietoja. Se myös asettaa hakutuloksissa etusijalle asiakkaansa.

- Maksulliset hakuosumat syntyvät, kun verkkopalvelussa näytetään yrityksen tiedot käyttäjälle tai kun numeropalvelusta luovutetaan yrityksen yhteystiedot.

Komppa ei kerro, kuinka suuri osa osumista syntyy verkossa ja kuinka suuri osa puhelimitse.

Hän myöntää, että maksullisia hakuosumia syntyy myös silloin, kun Directan sivuille tullaan esimerkiksi Googlen kautta. Kompan mielestä tässä ei kuitenkaan ole ristiriitaa, vaikka yritys puhuu markkinoinnissaan palvelussaan tehdyistä hauista.

- Yrityksethän haluavat näkyvyyttä toiminnalleen. Käyttäjä, joka tekee haun Googlessa, etsii palveluita ja päätyy Directan sivuille ja löytää palvelun. Lopputulos on, että yrityksen tiedot näytetään loppukäyttäjälle, Komppa perustelee.

Directa on Googlen sponsoriasiakas.

Hinta onkin halpa?

Directalla on noin 50 000 asiakasta. Kompan mukaan tyytymättömyytensä ilmaisseiden määrässä puhutaan prosenteista .

Hän täsmentää, että tyytymättömyys koskee ainoastaan hakuosumahinnoiteltua hakemistopalvelua. Yrityksellä on myös muita palveluita ja hinnoittelumalleja.

Toimitusjohtaja itse pitää yrityksensä hintatasoa edullisena. Hän pitää Directan palvelua kohdennetumpana ja paremmin raportoituna mainontana kuin esimerkiksi verkkolehtien bannerit tai puhelinluettelot ovat.

- Suurimpiin hakemistoalan palveluihin verrattuna meidän kontaktihintamme, eli hinta per palvelun käyttäjämäärä, on ylivoimainen. Meidän pitäisi lähes nelinkertaistaa hintamme, jotta olisimme samalla tasolla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Directan oikeudenkäynti alkoi